
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز حقوق بشر غزه اعلام کرد: فلسطینیان غزه از طریق تدابیری غیرشفاف مجبور به این کار میشوند، در حالی که سفر بیماران و نیازمندان به درمان مختل شده است.
بنا به گزارش این مرکز، در حالی ۴۴ هزار نفر از طریق گذرگاهها به کشورهای ثالث کوچانده شدهاند که در مقابل فقط حدود ۲۰۰۰ نفر از بیماران و همراهانشان از طریق رفح خارج شدهاند.
این مرکز افزود: با وجود ثبت مرگومیر روزانه بیماران، رژیم صهیونیستی به صورت هدفمند سفر آنها را مختل کرده است، در حالی که تسهیلات خروج برای افراد و خانوادهها با سازوکارهای نامشخص در نظر گرفته میشود.
براساس این گزارش، همچنین حدود ۱۸ هزار بیمار و زخمی نیاز فوری به سفر برای درمان دارند، در حالی که نظام بهداشتی در داخل نوار غزه در حال فروپاشی است.
مرکز حقوق بشر اعلام کرد که اشغالگران با اقدامات امنیتی و اداری پیچیده مانع سفر بیماران میشوند و اجازه خروج تعداد محدودی را میدهند که با موارد بحرانی تناسبی ندارد.
در گزارش این مرکز آمده است که سازماندهی سفر به صورت انتخابی و غیرشفاف، شبهاتی درباره «مهندسی شرایط جمعیتی» تحت فشار محاصره و نسلکشی را ایجاد میکند.
این مرکز نوشت: ترک این منطقه از سوی ساکنان در این شرایط گزینهای آزاد و اختیاری نیست بلکه نتیجه اجبار بوده و ممکن است طبق قوانین بینالمللی به کوچ اجباری تعبیر شود.
مرکز حقوق بشر غزه خواستار توقف تجاوز، شکسته شدن محاصره، تضمین سفر بیماران بدون محدودیت و قرار دادن هر سازوکار خروج تحت نظارت بین المللی شده است.