وزیر خارجه قطر: پیشرفت مثبتی در تبادل پیام‌های بین واشنگتن و تهران حاصل شده است

الف چهارشنبه 16 اردیبهشت 1405 - 20:10
وزیر امور خارجه قطر با اشاره به پیشرفت مثبت در تبادل پیام‌ها بین واشنگتن و تهران گفت که احتمال زیادی برای پیدا کردن راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد.

به گزارش ایرنا، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در مصاحبه با پایگاه «العربی الجدید» تأکید کرد: در هر گونه توافق آمریکا و ایران باید منافع کشورهای منطقه و کل جهان که مستقیما از بسته شدن تنگه هرمز متضرر شده است، در نظر گرفته شود.

وی افزود: جهان به طور کلی بهای بسته شدن تنگه هرمز را می‌پردازد و ما با استفاده از آن به عنوان اهرم فشار در هر گونه درگیری مخالفیم؛ حاکمیت ما خط قرمزی است که درباره آن مسامحه نخواهیم کرد و باید با ایران به یک فرمول همزیستی مبتنی بر حسن همجواری و عدم آسیب به امنیت هیچ طرفی، دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه روابط راهبردی قطر با آمریکا بر اساس یک شراکت جامع، منافع مشترک و تفاهم‌های مستحکم، افزود: تحولات منطقه ثابت کرده که امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس جزء جدایی ناپذیر است و مقابله با خطرات مشترک و چالش‌ها نیز نیازمند اتحاد واقعی این کشورهاست.

وزیر امور خارجه قطر با اشاره به اینکه اقتصاد این کشور در مقابله‌ با شوک‌ها خود را ثابت کرده است، گفت: ما طرح‌های روشن، استراتژی انعطاف‌پذیر و ذخایر مالی برای دوره‌های طولانی داریم.

اظهارات وزیر امور خارجه قطر در حالی است که ترامپ در پیامی در شبکه اجتماعی تروث بامداد امروز مدعی شد، تعلیق عملیات به درخواست برخی کشورها و به دلیل «پیشرفت در مسیر توافق با ایران» انجام شده است، اما رسانه‌های اسرائیلی آن را نشانه‌ای از سردرگمی و عقب‌نشینی واشنگتن در برابر تحولات منطقه می‌دانند.

کارشناسان نظامی اسرائیل نیز با انتقاد از عملکرد آمریکا می‌گویند: تعلیق عملیات نه تاکتیک دیپلماتیک، بلکه شکست راهبردی واشنگتن در مواجهه با شرایط پیچیده منطقه است.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.