آمریکا معاون وزیر نفت عراق را تحریم کرد

افکار نیوز پنج شنبه 17 اردیبهشت 1405 - 21:51
ایالات متحده آمریکا گفته که یکی از مقام‌های ارشد وزارت نفت عراق را تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنج‌شنبه دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه یکی از مقامات ارشد دولتی عراق و فرماندهان گروه‌های مقاومت در این کشور صادر کرد.

این اقدام به دلیل آنچه واشنگتن آن را «حمایت مالی و لجستیکی از ایران» و گروه‌های مقاومت عراق نامیده صورت گرفته است.

در کانون این تحریم‌ها، «علی معارج البهادلی»، معاون وزیر نفت عراق قرار دارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا وی را متهم کرده است که با سوءاستفاده از جایگاه دولتی خود، «مسیر فروش و انتقال غیرقانونی نفت عراق» را هموار کرده تا سود حاصل از آن در اختیار ایران و گروه‌های متحد تهران در عراق قرار گیرد.

تحلیلگران می‌گویند اقدام آمریکا برخی از راهبرد این کشور برای ایجاد شکاف در محور مقاومت است.

هدف‌گیری فرماندهان مقاومت

علاوه بر معاون وزیر نفت، نام سه تن از رهبران ارشد مقاومت عراق نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. این افراد از فرماندهان بلندپایه گروه‌های «کتائب سیدالشهدا» و «عصائب اهل‌الحق» هستند.

پیامدهای حقوقی و مالی تحریم‌ها

آمریکا گفته این اقدام بخشی از سیاست «خشم اقتصادی» (Economic Fury) دولت ترامپ برای «خشکاندن منابع مالی ایران» در منطقه است.

ایالات متحده آمریکا نام خشم اقتصادی را با الگو گرفتن از حملات علیه ایران در جنگ اخیر انتخاب کرده است. واشنگتن پیش از این تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بخشی از سیاست موسوم به «فشار حداکثری» می‌دانست. تحلیلگران گفته‌اند آن سیاست علیه ایران شکست خورد.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.