ثبت نخستین مشاهده عنکبوت شلاقی پارسی در شهرستان اندیکا

صدا و سیما پنج شنبه 17 اردیبهشت 1405 - 23:52
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اندیکا از ثبت نخستین مشاهده گونه نادر «عنکبوت شلاقی پارسی» در شهرستان اندیکا خبر داد.

***سلام لطفا عکس سایز شود سیستم من مشکل داره//ثبت نخستین مشاهده عنکبوت شلاقی پارسی در شهرستان اندیکا

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، گونه‌ای نادر و بومی از رده عنکبوتیان با نام «عنکبوت شلاقی پارسی» (Phrynichus persicus) در منطقه دوراب شهرستان اندیکا مشاهده و ثبت شد. پیش از این نیز پراکنش این گونه در شهرستان‌های مسجدسلیمان و دزفول گزارش شده بود.

احمد طهماسبی شاه منصوری افزود: عنکبوت شلاقی پارسی گونه‌ای بسیار کمیاب است که تنها در ایران زیست می‌کند و تنها مورد شناخته‌شده از راسته تاژک‌پایان در کشور به شمار می‌رود. تاکنون حضور این گونه تنها از استان‌های ایلام و خوزستان گزارش شده و محدوده پراکنش آن، شمالی‌ترین محدوده شناخته‌شده برای اعضای خانواده Phrynichidae در جهان محسوب می‌شود.

وی گفت: ویژگی شاخص این گونه، پاهای اول شلاق‌مانند آن است که به‌عنوان حسگرهای محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخلاف ظاهر متفاوت این جانور، عنکبوت شلاقی پارسی برای انسان هیچ خطری ندارد و زهرآگین نیست.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از شهروندان و دوستداران طبیعت درخواست کرد در صورت مشاهده این گونه، ضمن خودداری از دست زدن یا آسیب رساندن به آن، با ثبت و ارسال تصاویر به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، در شناسایی و تعیین مناطق پراکنش این گونه ارزشمند در کشور همکاری کنند.

بر این اساس، نخستین ثبت این گونه در شهرستان اندیکا توسط امید بلدی، جنگلبان، و فرزین نظرپور، محیط‌بان شهرستان اندیکا انجام شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.