به گزارش سرویس جهان مشرق، ویدئویی که سامانهی نصبشده روی یک کامیون را در فرودگاهی در یک کشور حاشیهی خلیج فارس – بهاحتمال قوی فرودگاه بینالمللی زاید که همان فرودگاه ابوظبی نیز نامیده میشود – نشان میدهد، روز ۶ آوریل (۱۸ فروردین) در فضای مجازی منتشر شد.
این فیلم درست پس از آن منتشر شد که امارات مدعی شد ایران حملات خود را علیه این شیخنشین از سر گرفت. بنا بر ادعای وزارت دفاع امارات، جمهوری اسلامی در تاریخ ۴ مه (۱۴ اردیبهشت) ۱۲ موشک بالستیک، ۳ موشک کروز و ۴ پهپاد به این کشور شلیک کرد. منطقهی صنعتی نفتی فجیره مورد اصابت قرار گرفت.
سه فروند شناور شامل یک نفتکش متعلق به شرکت ملی نفت ابوظبی نیز در نزدیکی این شیخنشین حاشیهی خلیج فارس هدف قرار گرفتند.
گمانهزنیها بر این مبناست این حملات در پاسخ به عملیات کذایی «پروژهی آزادی» انجام شده باشد؛ عملیاتی که توسط ارتش آمریکا برای هدایت کشتیهای سرگردان از تنگهی هرمز آغاز شد. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، یک روز پس از شروع این عملیات، با ادعای "تسهیل مذاکرات با ایران"، آن را متوقف کرد.
سامانهی «شکارچی خاموش» توسط شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) ساخته شده و پیشازاین توسط شرکت پلی تکنولوژیز (Poly Technologies) بازاریابی شده است.

گزارش شده که این سامانه پیشتر در عربستان سعودی نیز به کار رفته و برای مقابله با پهپادهای پرتابشده از یمن توسط نیروهای جنبش انصارالله استفاده شده است. بااینحال مشخص نیست که امارات این سامانه را از عربستان دریافت کرده یا مستقیماً از چین گرفته است.
جزء اصلی این سامانه یک لیزر فیبر نوری است که قدرت آن بیش از ۳۰ کیلووات و کمتر از ۱۰۰ کیلووات گزارش شده است. این سامانه همچنین مجهز به یک سامانهی هدفگیری الکترواپتیکی همراه با رادار آرایه فازی است. برد این سامانه حدود چهار کیلومتر گزارش شده است.
«شکارچی خاموش» تنها سامانهٔ لیزری مستقر در امارات نیست. گزارش اخیر روزنامهٔ فایننشال تایمز نشان میدهد که اسرائیل نسخهای از سامانهی لیزری پرتو آهنین (Iron Beam) را در جریان جنگ علیه ایران به امارات فرستاده است.
اطلاعات زیادی از این سلاح که توسط شرکت رافائل (Rafael Advanced Defense Systems) ساخته شده در دست نیست، اما برد آن ۱۰ کیلومتر اعلام شده است.
امارات، که از سوی مردم مسلمان منطقه به طعنه «اسراییل دوم» خوانده می شود، بار سنگین حملات تلافیجویانهی ایران پس از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی را متحمل شد. استقرار «شکارچی خاموش» نشان میدهد که این کشور به هر وسیلهی ممکن در تلاش است تا شبکهی پدافند هوایی خود را که به شدت آسیب دیده بود، تقویت کند.













