
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور؛ وزرای خارجه و اقتصاد اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا «آسهآن» در نشست چهلوهشتم این اتحادیه، درباره تدوین «پروتکل ارتباطات بحران» در سطح وزارتی گفتوگو کردند؛ طرحی که هدف آن ایجاد واکنشی هماهنگ، سریع و منسجم در برابر بحرانها اعلام شده است.
در بیانیه پایانی این نشست آمده است اعضا درباره پیامدهای گسترده جنگ غرب آسیا بر منطقه نیز تبادل نظر کرده و بر ضرورت تقویت امنیت انرژی، امنیت غذایی و هماهنگی در کمکهای بشردوستانه تأکید کردهاند.
مقامهای آسهآن اعلام کردند پیشنهادهایی از جمله تنوعبخشی به منابع و مسیرهای تأمین انرژی، تقویت نظارت و تبادل اطلاعات غذایی، و همچنین گسترش تجارت و زنجیره تأمین درونمنطقهای مطرح شده است.
نشست امسال آسهآن به میزبانی فیلیپین و در استان سبو برگزار شد؛ نشستی که تحت تأثیر درگیریهای اخیر میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و ایران قرار داشت.
به گفته تحلیلگران، اختلال در تردد کشتیها از تنگه هرمز که بخش مهمی از نفت و گاز مورد نیاز آسیا از آن عبور میکند، نگرانی کشورهای منطقه را درباره امنیت انرژی افزایش داده است.
آسهآن در مواضع رسمی خود تأکید کرده بحران خاورمیانه باید از راههای دیپلماتیک و مسالمتآمیز حلوفصل شود، هرچند میزان وابستگی کشورهای عضو به انرژی وارداتی باعث تفاوت در رویکردها شده است.
کشورهایی مانند فیلیپین و ویتنام که وابستگی بیشتری به واردات انرژی از خاورمیانه دارند، به دنبال تأمینکنندگان جایگزین از جمله روسیه هستند. در مقابل، کشورهایی مانند اندونزی، مالزی و تایلند بیشتر بر کنترل قیمتها و پرداخت یارانه تمرکز کردهاند.