
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور؛ این اقدام در پی افزایش شدید هزینههای ناشی از نوسانات قیمت جهانی نفت و تداوم تنشهای غرب آسیا در دستور کار قرار گرفته است.
مقامهای مالزیایی اعلام کردهاند هزینه ماهانه یارانه سوخت این کشور تا ماه آوریل به حدود ۶ میلیارد رینگیت، معادل ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است؛ رقمی که فشار قابل توجهی بر بودجه دولت وارد کرده است.
وزیر اقتصاد مالزی با اشاره به ادامه بیثباتی در بازار جهانی انرژی تأکید کرد حتی در صورت پایان یافتن درگیریهای غرب آسیا، تأمین سوخت و مواد اولیه حیاتی ممکن است برای ماهها یا حتی سالها با ابهام همراه باشد.
کارشناسان اقتصادی در مالزی معتقدند نظام فعلی یارانه سوخت، بیش از آنکه به نفع اقشار کمدرآمد باشد، به سود طبقات ثروتمند تمام شده و فشار زیادی بر منابع مالی دولت وارد کرده است.
همزمان، دولت مالزی برای کاهش وابستگی به سوختهای وارداتی، توسعه سوخت زیستی را در دستور کار قرار داده است. بر اساس اعلام انجمن بیودیزل مالزی، این کشور تنها از حدود ۶.۵ درصد تولید سالانه روغن پالم خود برای تولید بیودیزل استفاده میکند و ظرفیت توسعه این بخش همچنان بالاست.
وزیر اقتصاد مالزی همچنین هشدار داد جهان وارد «شرایط جدیدی» در حوزه انرژی شده و بازگشت به وضعیت عادی ممکن است بیش از ۱۸ ماه زمان ببرد.