آیا دلفین‌های ایران واقعاً بمب حمل می‌کنند؟

نامه نیوز جمعه 18 اردیبهشت 1405 - 12:05
چند روز پیش پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا و دن کین، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور در نشست خبری پنتاگون با چند سؤال غافلگیرکننده روبرو شدند.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرنگار دیلی‌وایر با استناد به گزارش‌ وال‌استریت ژورنال، درباره احتمال استفاده ایران از «دلفین‌های انتحاری» برای مقابله با محاصره دریایی در تنگه هرمز از آنها سؤال کرد. 

پیت هگست، با لحن کنایه‌آمیزی علاوه بر طفره رفتن از تأیید یا تکذیب برنامه‌های مشابه آمریکا، ادعا کرد که ایران چنین توانمندی عملیاتی در قالب دلفین‌های انتحاری ندارد.

ژنرال کین هم با تشبیه این گزارش‌ها به داستان‌های تخیلی کوسه‌های مجهز به پرتو لیزر، بر ماهیت غیرمحتمل این ادعاها ازنظر نظامی تأکید کرد.

با بررسی شواهد تاریخی و محدودیت‌های بیولوژیکی، می‌توان نتیجه گرفت که ادعای استفاده ایران از «دلفین‌های انتحاری» در مقطع فعلی بیشتر یک بزرگ‌نمایی رسانه‌ای است تا یک واقعیت میدانی.

حتی اگر اخبار خریداری دلفین‌ها در سال ۲۰۰۰ صحت داشته باشد هم این حیوانات احتمالاً برای شناسایی مین یا حفاظت از بنادر استراتژیک در خلیج‌فارس به کار گرفته شده بودند و نه برای حملات انتحاری. 

منطقی است که ایران به‌جای دلفین، بر توسعه زیردریایی‌های کوچک و پهپادهای انتحاری متمرکزشده که کارایی به‌مراتب بالاتری در نبردهای نامنظم دارد

 

منبع خبر "نامه نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.