چرا ایران به هیچ‌وجه از تنگه هرمز دست برنمی‌دارد؟

همشهری آنلاین شنبه 19 اردیبهشت 1405 - 21:22
اصرار ایران بر موضوع تنگه هرمز و مدیریت بر آن، بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، دارای مبنای امنیتی-حقوقی است.  

به گزارش همشهری آنلاین، حسام‌الدین برومند، کارشناس بین‌الملل و حقوقدان:

-موضوع تسلط و مدیریت بر تنگه هرمز که در ماه‌های اخیر مورد اصرار جمهوری اسلامی ایران واقع شده است از منظر امنیت بین‌الملل به دو دلیل قابل توجه است.

-اول آنکه، جمهوری اسلامی با تسلط بر تنگه هرمز برای خود معادله قدرت می‌سازد. به عبارتی، ایران از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس آسیب‌هایی دریافت کرد، به این علت که این کشورها، خاک خود را مکانی برای پایگاه‌های دشمن ایران قرار داده بودند.

-ایران سعی می‌کند با مدیریت و نظارت جدی بر تنگه هرمز و خلیج فارس، خطر را از جانب کشورهای حاشیه خلیج فارس در مبدأ رفع کرده و نابود سازد.

-دوم آنکه اقدام ایران نسبت به تنگه هرمز از لحاظ حقوقی کاملا موجّه بوده و مبتنی بر قواعد حقوق بین‌الملل است.

-طبق کنوانسیون‌های مختلف حقوقی مانند کنوانسیون حقوقی سال 1982، حفظ امنیت خطوط ساحلی آبراهه‌های با کشورهایی است که با آن منطقه آبی در ارتباطند و چون تنگه هرمز با آبهای ساحلی ایران و عمان تلاقی دارد حفظ امنیت برای ایران از این مناطق قانونی است.

-از این رو تأکید ایران برای مدیریت تنگه هرمز نه یک زیاده‌خواهی بلکه بهره‌مندی از حق قانونی خود است.

-با توجه به این نکات باید اشاره داشت که اصرار ایران بر موضوع تنگه هرمز و مدیریت بر آن، بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، دارای مبنای امنیتی-حقوقی است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.