تسلط ایران بر تنگه هرمز می تواند خطرات کشورهای حوزه خلیج فارس را کاهش دهد

خبرآنلاین یکشنبه 20 اردیبهشت 1405 - 07:51
موضوع تسلط و مدیریت بر تنگه هرمز که در ماه‌های اخیر مورد اصرار جمهوری اسلامی ایران واقع شده، از منظر امنیت بین‌الملل به 2دلیل قابل توجه است.


به گزارش خبرآنلاین روزنامه همشهری نوشت:  اول آنکه‌ جمهوری اسلامی با تسلط بر تنگه هرمز برای خود معادله قدرت می‌سازد. به‌عبارتی، ایران از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آسیب‌هایی دریافت کرد، به این علت که این کشورها خاک خود را در اختیار پایگاه‌های دشمن ایران قرار داده بودند.
  ایران سعی می‌کند با مدیریت و نظارت جدی بر تنگه هرمز و خلیج‌فارس، خطر را از جانب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در مبدأ رفع کند و نابود سازد.
  دوم آنکه اقدام ایران نسبت به تنگه هرمز از لحاظ حقوقی کاملا موجه و مبتنی بر قواعد حقوق بین‌الملل است.
  طبق کنوانسیون‌های مختلف حقوقی مانند کنوانسیون حقوقی سال‌1982، حفظ امنیت خطوط ساحلی آبراهه‌ها با کشورهایی است که با آن منطقه آبی در ارتباطند و چون تنگه هرمز با آب‌های ساحلی ایران و عمان تلاقی دارد، حفظ امنیت برای ایران از این مناطق قانونی است.
  از این‌رو تأکید ایران برای مدیریت تنگه هرمز نه زیاده‌خواهی، بلکه بهره‌مندی از حق قانونی خود است.
  با توجه به این نکات باید اشاره داشت که اصرار ایران بر موضوع تنگه هرمز و مدیریت بر آن، بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، دارای مبنای امنیتی- حقوقی است.

17302

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.