آسیب به 245 مرکز بهداشتی و درمانی در جنگ

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 13:32
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تاکنون 245 مرکز بهداشتی و درمانی در جنگ اخیر آسیب دیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا رئیسی امروز، چهارشنبه، در نشست خبری هفته سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: ما در وضعیتی قرار گرفتیم که مواد پتروشیمی دچار مشکل شد؛ بنابراین در بسته‌بندی دارو ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم، با این حال باید به مردم اطمینان خاطر دهیم که داروی موردنیاز آن‌ها تولید می‌شود.

وی افزود: ما در سال گذشته چند واقعه را شاهد بودیم. هر سال در اسفندماه، بهداشت محیط و حرفه‌ای مانور نوروزی را اجرا می‌کند و باید بر غذا، آب و مراکز توزیع غذا نظارت داشته باشیم، از سوی دیگر، در ماه رمضان نیز همواره نظارت گسترده‌ای بر عرضه مواد غذایی در حوزه بهداشت داریم. سال گذشته این دو موضوع با یکدیگر تلاقی پیدا کرده بودند و جنگ نیز به این موارد اضافه شده بود، با وجود این، هیچ کمبودی در واکسیناسیون مادران و کودکان نداشتیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون 245 مرکز بهداشتی و درمانی در جنگ آسیب دیده که بیشترین سهم مربوط به کرمانشاه، اهواز، اصفهان، ایلام، کردستان، بندرعباس و تهران بوده است، 5 نفر از همکاران ما نیز در این حوادث شهید شدند که یکی از آن‌ها مادر باردار بود.

وی گفت: در کمتر از 48 ساعت در تمام استان‌ها مراکز بهداشتی آسیب‌دیده را جایگزین کردیم؛ زیرا پس از جنگ 12روزه پیش‌بینی کرده بودیم که اگر مراکز ما آسیب ببینند، خدمات آن‌ها به چه مرکزی منتقل شود، به همین دلیل دچار وقفه خدمتی نشدیم.

رئیسی تصریح کرد: در بسیاری از مراکز، به‌ویژه در مناطق جنگی، ساعت کاری افزایش یافت و حتی خدمات بهداشتی ما 36 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد، چندین مرکز نیز در قالب کانکس و چادر گسترش یافت، در خصوص واکسیناسیون نیز مشکلی نداشتیم، با اینکه در ایام جنگ حدود 8.5 میلیون نفر از جمعیت بین شهرها جابه‌جا شدند.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان ابایی از حمله به مراکز بهداشتی و درمانی نداشتند و به همین دلیل استان‌های معین را برای پوشش منابع واکسیناسیون تعیین کردیم.

رئیسی درباره اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور گفت: اشکال اجرای پزشک خانواده در دو نکته بود؛ نخست اینکه پزشک خانواده نباید در سطح اول، یعنی مراکز روستایی، متوقف شود. مشکل اصلی در اجرای سطوح دوم و سوم، یعنی در کلینیک‌های تخصصی و بیمارستان‌ها بوده است. پزشک خانواده نوعی مدل ارائه خدمت است و باید به الگوی مشخصی برای اجرای این برنامه برسیم. این الگوی ارائه خدمت نیز نیازمند همکاری سطوح بالاتر از وزارت بهداشت است.

وی افزود: اخیراً نیز جلسه‌ای درباره اجرای برنامه پزشک خانواده برگزار کرده‌ایم و پیگیر اجرای آن هستیم. اجرای این برنامه در پنج شهر آغاز شده و 20 شهر دیگر نیز از ابتدای تیرماه به آن می‌پیوندند. همچنین 20 شهرستان دیگر در مردادماه و 19 شهرستان دیگر در ابتدای شهریور به برنامه ملحق خواهند شد و انتظار می‌رود تا اول مهر، همه دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق منتخب در اجرای برنامه پزشک خانواده مشارکت داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره مزایای اجرای این برنامه برای مردم گفت: چهار ویزیت نخست در سطح یک اجرای برنامه برای مردم رایگان خواهد بود. همچنین بستری برای افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند، هزینه‌ای نخواهد داشت. در قالب این برنامه، سیستم نوبت‌دهی نیز راه‌اندازی می‌شود. فرانشیز دارو و آزمایش‌ها در چارچوب برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، 15 درصد خواهد بود. علاوه بر این، معتقدیم بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج نیز باید تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.