
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما، سید مرتضی محمودی در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران درباره الزامات تاب آوری بنگاههای اقتصادی و پایداری تولید صنعتی و معدنی افزود: صنعت گران در حوزههای تسهیلات بانکی و سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی مشکلاتی دارند که با حفظ انسجام باید این مشکلات را برطرف کنیم.
وی در این نشست به حذف ارز ترجیحی بی موقع اشاره کرد و گفت: وقتی ارز ترجیحی در حال حذف شدن بود به همراه جمعی از نمایندگان نامهای امضا کردیم، دقیق در آن نامه گفتیم که زمان اجرای این طرح مناسب نیست و در آغاز سال ۱۴۰۵ با افزایش قیمتها مواجه خواهیم شد و فشارهای بر روی تولید و توزیع وارد خواهد شد این نامه را به مسئولان ارسال کردیم، اما کسی به این نامه توجهی نکرد.
محمودی گفت: در واقع تصمیمی گرفته شد که این تصمیم، تصمیم غلطی بود و در زمان بدی اجرا شد.
وی افزود: هرچند که ریشه حذف ارز ترجیحی خوب است، اما هیچ مقدمهای در کشور برای اجرای آن شکل نگرفت و بدون مقدمه اقدام به حذف ارز ترجیحی کردند. حذف ارز ترجیحی به نیت این اجرا شد که گپ بین ارز ترجیحی و بازار آزاد از بین ببرد، به نیت اینکه فاصله جبران، به هم نزدیک و رانت رفع شود. اما آیا بعد از اجرا فاصله جبران شد اکنون که این رانت چند برابر شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات صنایع پایبن دستی از کاهش تولید در فولاد مبارکه اصفهان و خوزستان نیز گفت: این مشکلات با حملات دشمنان به صنایع فولادی شکل گرفت، اما طی جلسهای که با فولایها داشتیم اعلام شد که هیچ محدودیتی برای تامین بازار ندارند و با استفاده از ذخایر موجود و واردات بازار را تامین میکنند و طبق عرضههای هفتههای اخیر نیز مازاد بر نیاز داخلی اکنون عرضه میشود.
وی افزود: حتی به گفته آقای زندی تا پایان خرداد بحث صادرات این شرکت فولاد نیز فعال خواهد شد.
در این نشست که با هدف رفع موانع و مشکلات بنگاههای داخلی ناشی از جنگ و پایداری تولید صنعتی و معدنی تشکیل شده بود، فعالان صنعتی و معدنی به بیان مشکلات ناشی از پرداخت تسهیلات بانکی، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی پرداختند.