ایران تشکیل «نشان انطباق منطقه‌ای شانگهای» را خواستار شد

صدا و سیما چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 22:47
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در اجلاس رؤسای استاندارد سازمان همکاری‌های شانگهای، با تأکید بر نقش استاندارد در تسهیل تجارت و همگرایی اقتصادی کشور‌های عضو، پیشنهاد ایجاد «نشان انطباق منطقه‌ای شانگهای» را به عنوان گامی راهبردی برای کاهش موانع فنی تجارت و تقویت زیرساخت کیفیت در منطقه مطرح کرد.

ایران تشکیل «نشان انطباق منطقه‌ای شانگهای» را خواستار شد

به گزارش تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما؛ فرزانه انصاری، امروز در اجلاس روسای استاندارد سازمان همکاری‌های شانگهای در مسکو که به صورت وبیناری در آن حضور داشت؛ با قدردانی از میزبانی فدراسیون و استاندارد روسیه، این نشست را گامی مهم در مسیر توسعه همکاری‌های فنی و استانداردسازی میان کشور‌های عضو دانست.

وی همچنین از جمهوری خلق چین و دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای برای ابتکار چینگدائو در جولای ۲۰۲۵ که زمینه‌ساز شکل‌گیری همکاری‌های ساختارمند در حوزه استانداردسازی شد، قدردانی کرد و گفت: اکنون و یک سال پس از آن ابتکار، فرصت مناسبی فراهم شده است تا نخستین برنامه اقدام مشترک در حوزه استانداردسازی میان کشور‌های عضو نهایی شود.

فرزانه انصاری با اشاره به نقش استاندارد در تحقق اهداف اقتصادی سازمان همکاری شانگهای گفت: این سازمان امروز به مرحله‌ای از بلوغ رسیده است که برای تحقق جهش اقتصادی، نیازمند زبان مشترک فنی میان اعضاست. به گفته وی، استاندارد و زیرساخت کیفیت می‌تواند امنیت، سلامت و رفاه بخش بزرگی از جمعیت منطقه شانگهای را تضمین کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تأکید کرد: اگر امنیت و توسعه تجارت دو رکن اصلی همکاری در سازمان شانگهای هستند، استاندارد حلقه اتصال این دو رکن محسوب می‌شود و بدون ایجاد زیرساخت کیفیت یکپارچه، دستیابی به بازار مشترک و زنجیره تأمین پایدار دشوار خواهد بود.

وی در ادامه پیشنهاد راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مبادلات تجاری در منطقه را «ایجاد نشان انطباق منطقه‌ای شانگهای» عنوان کرد و افزود: این نشان که می‌تواند الگویی مشابه نشان CE در اتحادیه اروپا باشد و در آینده نماد اعتماد، کیفیت و ایمنی در جغرافیای کشور‌های عضو خواهد بود.

وی اضافه کرد: این ابتکار می‌تواند با کاهش هزینه‌های پشتیبانی، حذف بوروکراسی‌های غیرضروری در مرز‌ها و تقویت برندینگ منطقه‌ای، به تسهیل تجارت میان کشور‌های عضو کمک کند. به گفته وی، تحقق این هدف مستلزم ایجاد یک سامانه یکپارچه و تدوین نقشه راه مشترک از طریق تشکیل کارگروه تخصصی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین بر ضرورت همگرایی تدریجی مقررات فنی، استاندارد‌ها و رویه‌های ارزیابی انطباق میان کشور‌های عضو تأکید کرد و گفت: تفاوت در الزامات فنی و تکرار آزمون‌ها از مهم‌ترین موانع فنی تجارت در منطقه به شمار می‌رود.

وی پیشنهاد کرد: کشور‌های عضو با رویکردی مرحله‌ای و مبتنی بر استاندارد‌های بین‌المللی، در حوزه‌های اولویت‌دار به سمت هم‌راستاسازی مقررات فنی حرکت و نظام شناسایی متقابل گواهی‌ها را به عنوان هدف مشترک دنبال کنند.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد «سامانه اطلس جامع مشترک مقررات فنی و استاندارد‌های کشور‌های عضو» را پیشنهاد داد و گفت: این سامانه می‌تواند به صورت برخط و متصل به پایگاه‌های داده ملی به‌روزرسانی شده و به مرجع واحدی برای فعالان اقتصادی منطقه تبدیل شود.

به گفته وی، برای تحقق این هدف لازم است «کمیته مقررات فنی و ارزیابی انطباق شانگهای» در زیرمجموعه نشست‌های فنی این سازمان تشکیل شود تا مسئولیت هم‌راستاسازی تدریجی مقررات فنی را بر عهده داشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پایان ابراز امیدواری کرد: این نشست به شکل‌گیری یک میثاق فنی مشترک برای کاهش موانع تجاری میان کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای منجر شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید