در حوزه ذخایر فولاد کشور شرایط خوبی داریم

صدا و سیما چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 23:47
رئیس کمیته حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی گفت: در حوزه ذخایر فولاد کشور شرایط بدی نداریم ضمن اینکه بخش‌های از خطوط‌ تولیدی به ترتیب وارد مدار می شوند.

محمودی: در حوزه ذخایر فولاد کشور شرایط خوبی داریم

سید مرتضی محمودی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما درباره تامین مواد مورد نیاز صنایع فولادی و پتروشیمی افزود: درهر صورت جنگ اخیر بر روی بخش عمده‌ای از صنایع ما آثار و تبعاتی برجای گذاشته و تاثیرگذار بوده است و این تبعات باعث شده که زنجیر تولید ما در کشور دچار خدشه و لطماتی شود. 

وی گفت: به هر حال یکی از مسائل مهمی که امروز گریبان گیر آن هستیم (که ناشی از جنگ است) بحث تامین مواد اولیه‌ای (صنایع پایین دستی) است که به واسطه این صنایع تولید می‌کردند و امروز این صنایع آسیب دیده‌اند و زنجیره تولید ما درصنایع تکمیلی و پایین دست ما دچار خلاء‌ای شده‌اند. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در جلساتی که با مسئولان دولتی به ویژه در وزارت صمت داشتیم ترتیباتی اتخاذ شده است که این صدمات به طور اضطراری در شرایط فعلی جبران شود تا اینکه بحث بازسازی‌ها صورت بگیرد. 

وی گفت: به طور مثال در حوزه پتروشیمی‌ها بعد از جنگ سوم تحمیلی تامین سوخت و انرژی و خوراک پتروشیمی‌ها دچار صدمه شده است که در این خصوص ترتیباتی اتخاذ شده که هم بحث انرژی یعنی برق مورد نیاز واحد‌ها از یک فضای جایگزین تامین شود، هم اینکه در حوزه خوراک پیش بینی‌های شده که ان شاء الله سرعت واحد‌های ما برای وارد شدن به مدار تولید افزایش پیدا کند.

محمودی افزود: هم اکنون با ترتیباتی که اتخاذ شده، بخشی از واحد‌های پتروشیمی در حال تولید هستند، اما در حوزه فولاد و فلزات ما، خساراتی وارد شده است که در آنجا نیز هم اکنون تکیه اصلی کشور به تامین مواد اولیه از ذخایر موجود کشور است. 

وی ادامه داد: البته در حوزه پتروشیمی نیز اینگونه است از ذخایر موجود در انبار‌ها برای تامین نیاز صنایع پایین دستی استفاده کنند یعنی انبار‌های که از ذخایر پر بوده و موجودی کافی داشتن برای تامین نیاز صنایع پایین دستی عرضه کردند البته مدریتی نیز شکل گرفته تا در برخی از بخش‌ها احتکاری به وجود نیایید.

رئیس کمیته حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی افزود: در مورد فولاد نیز هم از ذخایر موجود استفاده کردند و هم اینکه در بخش‌های از نیاز‌ها مانند اسلب‌ها یا ورق‌های فولادی که کشور نیاز جدی به آنها دارد بغیر از ورق سرد بتوانند آنها را از طریق واردات تامین کنند. 

وی گفت: در واقع این اختیار به برخی از شرکت‌ها و واردکنندگان داده شده است تا از طریق تبادلاتی که بین ایران و برخی کشور‌ها و شرکای تجاری ما صورت گرفته بحث فولاد مورد نیاز از طریق واردات تامین شود که خبر‌های خوبی را در این خصوص در پیش داریم. 

محمودی افزود: البته ذخایر و موجودی کشور در حوزه فولاد شرایط بدی نیست حتی طبق عرضه‌ای که طی روز‌های گذشته در بورس کالا صورت گرفته حدود ۵۰ درصد عرضه فروش نرفته است، یعنی بخشی از عملیات روانی دشمن که ناشی از شرایط اقتصادی کشور در دوره جنگ تحمیلی است در ایجاد التهاب تاثیر گذار بوده و روی بالا رفتن قیمت‌ها اثر گذاربوده است. 

وی ادامه داد: به نظرم هم دولت و هم دستگاه‌های نظارتی کشور بویژه قضایی تدابیر لازم را برای مقابله با این عملیات جنگ روانی و التهاب آفرینی که در بازار وجو دارد، بیندیشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع ما یک خلا‌های در تولید مواد اولیه داریم و کسی نمی‌تواند این موضوع را کتمان کند و آسیب‌های نیز از این طریق وارد شده است، اما بخشی از این خلا‌ها از طریق واردات و بخشی نیز از ذخایر موجود در انباره جبران می‌کنیم. ضمن اینکه برخی از خطوط ما هم ان شاءالله به زودی به مدار تولید برخواهد گشت.

وی افزود: البته با تدابیری که اندیشیده شده و طی جلساتی که با فولادی‌ها بویژه مدیرعامل فولاد مبارکه در مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم این وعده داده شد که بخش‌های از خط‌های تولیدی به ترتیب وارد مدار شوند، بخش‌های نیز در پتروشیمی با تامین انرژی و برق و خوراک اولیه بتوانیم ان‌ها را نیز برگردانیم و صدمات ریشه‌ای‌تر و جدی تری که نیاز به زمان دارد برای بازسازی با تدابیر دولت جبران شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.