
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «سی نفر از روانپزشکها و متخصصهای ارشد سلامت روان در آمریکا بیانیهای را امضا کردند که در آن گفته شده دونالد ترامپ از نظر روانی صلاحیت ادامه ریاستجمهوری را ندارد و اختیار انحصاریاش روی سلاحهای هستهای آمریکا میتواند برای کل جهان خطرناک باشد.
به گفته این پزشکها، رفتار ترامپ در یک سال گذشته “نشانههای عینی و قابل مشاهدهای از نگرانی جدی پزشکی” نشان داده است.
این افراد به موارد زیر اشاره کردند:
— افت قابلتوجه در عملکرد شناختی،
— دورههایی از خوابآلودگی آشکار در حضورهای عمومی حساس،
— اختلال شدید در قضاوت و کنترل تکانه،
— از دست دادن کنترل بر خود،
— و باورهای بزرگمنشانه یا توهمآلود، از جمله ادعاهایی درباره خطاناپذیری خودش و تصویرسازی از خودش بهعنوان فردی با “ماموریت الهی”.
این پزشکها معتقدند ترامپ حالا یک “خطر آشکار و فوری” محسوب میشود و باید اقدام فوری برای برکناری او از ریاستجمهوری صورت گیرد.
در متن بیانیه آمده است:
“بر اساس نظر تخصصی ما، دونالد جی. ترامپ از نظر روانی صلاحیت ریاستجمهوری ایالات متحده را ندارد. ”
این نامه به متمم بیستوپنجم قانون اساسی آمریکا استناد میکند؛ متممی که به معاون رئیسجمهور و اعضای کابینه اجازه میدهد رئیسجمهور را ناتوان از انجام وظایفش اعلام کند.
یکی از امضاکنندهها، دکتر هنری دیوید آبراهام از دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس، درباره “ انباشت علائم روانپزشکی در فردی که اختیار انحصاری شلیک سلاحهای هستهای رو داره” هشدار داده است.
او به پست ترامپ در Truth Social در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۲۶ (۱۸ فروردین ۱۴۰۵)درباره ایران اشاره کرده بود که نوشته بود:
“امشب یک تمدن کامل نابود خواهد شد؛ تمدنی که هرگز بازنخواهد گشت. ”
به گفته این پزشکها، نشانههای هشداردهنده شامل این موارد است:
— خودبزرگبینیِ مهارنشده،
— پارانویا،
— رفتارهای تکانشی،
— کینهجویی،
— خشم کنترلنشده،
— و احساس قدرت مطلق در فردی که بدون نظارت مؤثر روی سلاحهای هستهای کنترل داره.
روانپزشک بَندی لی، یکی دیگر از امضاکنندهها، گفت: این موضوع حالا “فراتر از سیاست رفته و به بقای خودِ بشریت مربوط میشود ”
این بیانیه را سناتورهای دموکرات، شلدون وایتهاوس و جک رید، در سوابق رسمی کنگره آمریکا ثبت کردند.
پزشکها تأکید کردند که این بیانیه “پزشکی است، نه سیاسی” و امضاکننده گانش شامل متخصصهایی با گرایشهای محافظهکار و لیبرال بودند.
منبع: BMJ