
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، در گامی مهم برای تقویت صنعت داروسازی و کاهش وابستگی وارداتی، شرکتهای دارویی پاکستان و شرکتهای چینی ۱۰ تفاهمنامه همکاری را برای تولید داخلی مواد اولیه دارویی (API) و واکسن امضا کردند.
به نقل از سایت خبری «بیزینس رکوردر»، بر اساس اعلام رسمی مشترک وزارتهای بهداشت و بازرگانی پاکستان، این توافقات زمینه ساز توسعه همکاریهای صنعتی، انتقال فناوری، و جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی در بخش داروسازی این کشور خواهد بود.
در میان این تفاهمنامهها، همکاری میان دو شرکت پاکستانی و چینی بهعنوان یک پروژه سرمایهگذاری مهم به ارزش حدود ۱۰ میلیارد روپیه معرفی شده است. بر اساس این توافق، انتقال فناوری برای تولید داخلی دارو به طور رسمی آغاز شده است. هدف اصلی این پروژه، تولید داخلی مواد اولیه حیاتی دارویی از جمله Omeprazole API است؛ مادهای که تاکنون حدود ۹۵ درصد آن به پاکستان وارد میشد. به گفته مقامات رسمی، این اقدام میتواند وابستگی وارداتی را کاهش داده، ذخایر ارزی کشور را حفظ کرده و تاب آوری زنجیره تأمین دارو را افزایش دهد.
در مراسم امضای این تفاهمنامهها در اسلامآباد «سید مصطفی کمال» وزیر بهداشت پاکستان این روز را «نقطه عطف تاریخی» برای صنعت داروسازی کشور توصیف کرد. وی تاکید کرد: خودکفایی در بخش سلامت تنها از طریق انتقال فناوری و همکاریهای راهبردی صنعتی ممکن است و آغاز تولید داخلی مواد اولیه مؤثره دارویی میتواند تاثیر مستقیم بر کاهش قیمت دارو و امنیت تأمین در بلندمدت داشته باشد.
در این مراسم همچنین بر توسعه تولید واکسنهای دام و طیور نیز تاکید شد. وزیر بهداشت پاکستان اعلام کرد که پاکستان سالانه حدود ۴.۵ میلیون دلار واکسن طیور وارد میکند و همچنین هزینه تامین واکسنهای برنامه ایمن سازی ملی میتواند تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۱.۲ میلیارد دلار در سال برسد. به گفته وی، دولت در تلاش است پیش از سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید داخلی واکسن را ایجاد کند تا وابستگی به زنجیرههای خارجی کاهش یابد.