
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی گونههای در معرض خطر انقراض با اشاره به روند نگرانکننده کاهش تنوع زیستی در جهان گفت: سرعت انقراض گونهها امروز بهطور بیسابقهای افزایش یافته و این روند به یک بحران جدی زیستی تبدیل شده است.
وی افزود: اگر در گذشته نرخ انقراض در مقیاس میلیونها سال سنجیده میشد، اما امروز هر ۲۰ دقیقه یک گونه زنده از روی کره زمین محو میشود؛ موضوعی که زنگ خطری جدی برای آینده حیات وحش به شمار میرود.
ظهرابی با اشاره به از دست رفتن دو گونه ارزشمند گربهسان در ایران طی حدود یک قرن اخیر، گفت: شیر ایرانی و ببر هیرکانی از جمله گونههایی هستند که کشورمان آنها را از دست داده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شعار امسال روز جهانی گونههای در معرض خطر انقراض با عنوان «جشن داستانهای موفقیت بازگشت حیات وحش»، بر امکان احیای گونهها تأکید کرد و افزود: اجرای طرحهای حفاظتی و احیایی برای گونههایی مانند گورخر آسیایی و گوزن زرد ایرانی نمونهای از موفقیت اقدامات علمی و مشارکت جوامع محلی است.
وی درباره احیای گوزن زرد ایرانی توضیح داد: این گونه که سالها منقرضشده تصور میشد، پس از کشف چند رأس در منطقه دز در دهه ۴۰ شمسی، با اجرای برنامههای تکثیر در اسارت و انتقال به زیستگاههای طبیعی، بار دیگر به طبیعت بازگشته است. ثبت تصویر گوساله تازهمتولدشده این گونه توسط دوربینهای تلهای در سال گذشته نیز نشانهای از موفقیت این برنامه حفاظتی است.
ظهرابی همچنین گفت: برای حفاظت از تنوع زیستی، کشور دارای ۳۲۷ منطقه تحت حفاظت، ۱۳ ذخیرهگاه زیستکره و ۲۲۶ تالاب ثبتشده است که ۲۶ تالاب آن در فهرست بینالمللی کنوانسیون رامسر قرار دارند. همچنین بخشهایی از جنگلهای هیرکانی و کویر مرکزی ایران نیز بهعنوان میراث طبیعی جهانی ثبت شدهاند.
وی در پایان تأکید کرد: برای هر یک از گونههای در معرض خطر، برنامه عمل اختصاصی تدوین شده و کمیتههای تخصصی با همکاری دانشگاهها و تشکلهای علمی، روند حفاظت و احیای گونهها را بر پایه دادهها و مطالعات علمی دنبال میکنند.