
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، سید عباس عراقچی در پایان نشست بریکس در هند در یک کنفرانس خبری در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو گفت: پیامهای متضادی که از آمریکا دریافت میکنیم و هر روز مواضع متفاوتی میگیرند. گاهی اوقات در یک روز دو پیغام متفاوت دریافت میکنیم. برخی طرفها میخواهند مذاکرات را به هم بزنند و آمریکا را وارد جنگ کنند و امیدواریم مذاکرات به عقلانیت برگردد و از مسیر مذاکرات به راهکار برسیم. ایران هرگز سلاح هستهای نخواسته است. بارها گفتهایم ما بمب اتم نمیخواهیم. ما برنامه صلح آمیز هستهای داریم.
عراقچی درباره تنگه هرمز گفت: تنگه باز است و همه کشتیها میتوانند عبور کنند به جز کشورهای متخاصم. آنهایی که میخواهند رد شوند باید هماهنگی صورت دهند. عبور بی ضرر از تنگه برای ما اهمیت دارد و کمک میکنیم. ما با محاصره دریایی مواجیهم. با عمانیها در حال مشورت هستیم و امیدواریم این ترتیبات در آینده به نتیجه برسد. کشوری که به آمریکا کمک کرد طرف مستقیم این تجاوز علیه ایران بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی به دیدارش با نخست وزیر و وزیر خارجه هند اشاره کرد و گفت: ما مواضع نزدیکی با هم داریم. میتوانیم با طرف هندی همکاری کنیم. وضعیت تنگه هرمز پیچیده است و در حال تلاش هستیم که کمک کنیم این موضوع حل شود.