به گزارش اقتصادنیوز، ناصر هادیان استاد روابط بین الملل در بخشی از گفتگو با اقتصادنیوز با اشاره به موقعیت استراتژیک کشور پس از تحولات اخیر گفت: درآمدزایی از تنگه هرمز باید با توافق و از مسیر دیپلماسی به دست بیاید، نه با رفتارهای تند و تحمیل مستقیم روی تنگه.
وی با استناد به مقاله اخیر دیپلماتهای برجسته آمریکایی در نشریه فارنافرز افزود: در این طرح پیشنهاد شده است که بهعلت خسارتهای واردشده، یک صندوق زیر نظر سازمان ملل متحد ایجاد شود تا در مبدأ، مبالغ محدودی به ازای هر بشکه نفت یا گاز اضافه شود.
به گفته هادیان، نویسندگان این مقاله درآمد حاصل از این سازوکار را حدود ۸۰ میلیارد دلار برآورد کردهاند که این منابع قرار است وارد صندوق مذکور شده و عمده آن صرف بازسازی زیرساختها در ایران شود.
این تحلیلگر سیاست خارجی گفت: البته این درآمد هم باید با توافق و از مسیر دیپلماسی به دست بیاید، نه با زور و اینکه بگوییم باید این مقدار بدهید تا عبور کنید. جدا از این مطلب، میتوانیم در جزیرههایی مثل لارک خدماتی ارائه دهیم و در ازای آن پول بگیریم؛ این مدل طبیعی و داوطلبانه است نه اجباری و کسانی که بخواهند از این خدمات استفاده کنند برای آن هزینه پرداخت میکنند.
وی گفت: نگرانی من این است که موقعیت ژئوپلیتیکیای که به دست آمده، با این نوع بحثها و ادبیات از دست برود. به هرحال ما بهدلیل اثری که بر اقتصاد بینالملل گذاشتیم، مقاومتی که انجام شد، و حضور مردم در خیابانها، اکنون در شرایطی قرار گرفتهایم که میتوانیم وارد یک مذاکره جامع شویم؛ یعنی بیشتر در برابر بیشتر.
اقتصادنیوز: قالیباف الان بین دو گزینه حق انتخاب دارد: اینکه دست روی دست بگذارد و در تاریخ فقط در حد یک «ویرگول» باقی بماند، یا اینکه مقتدرانه به یک توافق برسد و یک «پاراگراف» کامل را در کتابهای تاریخ به اسم خودش ثبت کند.