۹۸ درصد برنامه‌های توسعه صنعت برق کامل اجرایی شده است

صدا و سیما دوشنبه 28 اردیبهشت 1405 - 10:27
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو، گفت:هم اکنون صنعت برق از مرز ۱۰۰ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه عبور کرده است و بیش از ۹۸ درصد برنامه‌هایی که تا ۱۵ خرداد برنامه‌ریزی شده بود، نهایی شده است. دو درصد باقی مانده نیز در همین یکی دو هفته آینده به پایان می‌رسد.

۹۸ درصد برنامه‌های توسعه صنعت برق کامل اجرایی شده است

 
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما یزدان رضایی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو، در برنامه شبکه خبر گفت: از ابتدای مهرماه برنامه کاملی را برای عبور موفق از تابستان ۱۴۰۵ طراحی کرده ایم که ۱۴ مگاپروژه طراحی شده بود که با دقت رصد می شد. همچنین در پایان سال گذشته با تهاجم سنگین دشمن روبرو شدیم ولی این را به مردم می گوییم که هیچ پروژه توسعه ای و تعمیراتی متوقف نشد همچنین با تهدیدت دشمن در خصوص ضربه به زیرساخت های انرژی همکاران ما خود را متعهد به انجام پروژه ها دانستند و آنها را با قدرت پیگیری کردند.
 وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای سال گفت: ما از ابتدای مهرماه سال گذشته برنامه مفصلی را برای تابستان ۱۴۰۵ طراحی کردیم. چهارده مگاپروژه طراحی شده بود و به دقت اینها را از سال گذشته رصد کردیم. با وجود هجمه سنگین دشمن در اواخر سال 1404، به مردم عزیز اطمینان می دهیم که هیچ پروژه توسعه‌ای و هیچ پروژه تعمیراتی صنعت برق متوقف نشد.
رضایی افزود: هم اکنون صنعت برق از مرز 100 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه عبور کرده است و بیش از ۹۸ درصد برنامه‌هایی که تا ۱۵ خرداد برنامه‌ریزی شده بود، نهایی شده است. دو درصد باقی مانده نیز در همین یکی دو هفته آینده به پایان می رسد.در حال حاضر هیچ پروژه ای در کشور تعطیل نشده و پروژهای مهمی در این ایام به مدار بهره برداری رسید و ما پروژه بهره برداری از یک نیروگاه های حرارتی را حدود یکماه پیش داشتیم که رکورد اولین زمانی را در این صنعت گذراند همه پروژه ها برنامه ریزی شده است.
رضایی در خصوص عملکرد صنعت برق در جنگ رمضان خاطرنشان شد: همکاران ما در جریان جنگ رمضان علاوه بر تجهیز برای تابستان، باید برای تهدیدات شبکه برق نیز آماده می‌شدند. هر جا پرتابه‌ای بود، شبکه برق نیز آسیب می‌دید و باید بلافاصله بهبود می‌یافت. با این حال با همت جهادگونه‌ای نیروهای عملیاتی، میانگین زمان برقراری برق برای مردم کمتر از یک ساعت و حدود ۵۱ دقیقه بود.
وی گفت: در این مسیر، حدود ۱۲ همکار از صنعت آب و برق به فیض شهادت نائل آمدند و حدود ۸۰ نفر نیز مجروح شدند.
 
رضایی با اشاره به رهنمودهای رهبر شهید تأکید کرد: زمانی که برنامه‌های پیک تابستان را به محضر امام شهیدمان ارائه دادیم، ایشان با دقت همیشگی فرمودند راهکار اصلی، مردم و سمت مصرف هستند. سال گذشته با این رهنمود، برای اولین بار نه تنها رشد مصرف کنترل شد، بلکه 3 درصد کاهش نیاز مصرف در زمان اوج با را داشتیم که نشان‌دهنده نقش مؤثر مردم است.
معاون وزیر نیرو در خصوص بسته‌های تشویقی برای مدیریت مصرف گفت: برای مشترکانی که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند، ۳۰ درصد تخفیف در تعرفه برق در نظر گرفته شده است. همچنین هرکس داوطلبانه پنج کیلووات نیروگاه خورشیدی در منزل خود نصب کند، مشمول ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف برای تمام ایام سال خواهد شد.
رضایی با اشاره به مشترکان پرمصرف تصریح کرد: در حال حاضر حدود 2 درصد مشترکان بسیار پرمصرف داریم، اما همین دو درصد 10 درصد کل مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند. اینها سهم بقیه مردم را استفاده می‌کنند.
وی در خصوص آیین‌نامه ابلاغی دولت در اجرای قانون برنامه هفتم افزود: دولت آیین‌نامه‌ای ابلاغ کرد که در آن تضمین شد مشترکان داخل الگوی مصرف، کماکان با قیمت‌های یارانه‌ای از برق بهره‌مند شوند. برای مشترکان پرمصرف، ابتدا با ابزارهای هوشمندسازی و کنتورهای هوشمند محدود خواهند شد و اگر رفتار خود را اصلاح نکردند، تعرفه آنها به شدت افزایش پیدا می‌کند.
 
رضایی همچنین شایعات مربوط به مراجعه مشترکان خانگی به بورس انرژیرا رد و ادامه داد: مشترکان خانگی به ویژه مشترکان داخل الگوی مصرف، اصلاً نباید به بورس مراجعه کنند. آنچه در آیین‌نامه آمده مربوط به مشترکان بالای ۱۵۰ کیلووات است که مشترکان عمده و غیرخانگی هستند. یک مشترک خانگی به طور نرمال حدود پنج کیلووات مصرف دارد، یعنی حدود ۳۰ برابر کمتر از ۱۵۰ کیلووات. پس مشترکان خانگی شامل این قانون نمی‌شوند.
 
معاون وزیر نیرو در بخش دیگر سخحنان خود با اشاره به نقش بورس انرژی در صنعت برق گفت: بورس انرژی یک ابزار موفق در اختیار کسب‌وکارهاست. سال گذشته در تابلوهای بورس، ۱۱۸ میلیارد کیلووات ساعت حجم معاملات داشتیم. این بورس شامل انواع بازاها و ابزارها برای سهولت در روند معاملات است.
وی ادامه داد: تابلوی سبز برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تابلوی آزاد برای نیروگاه‌های حرارتی جدید و تابلوی صرفه‌جویی (تابلوی سفید) برای سرمایه‌گذاری در حوزه صرفه‌جویی راه‌اندازی شده است.
رضایی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به عبور موفق از تابستان پیشرو گفت: این تابستان را با کمترین تنش البته با همکاری مردم و با عمل به توصیه رهبر شهیدمان در مصرف درست انرژی پشت سر خواهیم گذاشت. در این بین با میدان‌داری ملت شریف ایران و همت متخصصان صنعت آب و برق دشمن نخواهد توانست هیچ تأثیری در اراده مردم ما ایجاد کند.
 
وی افزود: نزدیک ۷۵ یا ۸۰ درصد مصرف کنندگان داخلی داخل الگو برق مصرف می کنند و با مشوق هایی که گذاشته شده مشترکان خانگی امسال حتما می توانند به سهم داخل الگو برسانند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.