
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای بابک نگاهداری در برنامه گفتگوی ویژه خبری به موضوع «نهضت خرد ورزی جمعی، راهکار عبور از مشکلات» پرداخت و به پرسشها در این باره پاسخ داد. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
مقدمه مجری: امشب راجع به یک پیام رئیس مجلس شورای اسلامی آقای دکتر قالیباف میخواهیم صحبت کنیم که در این پیام ایشان بر استفاده از ظرفیت نخبگان و مشارکت مردمی برای تدوین راهکارهای مقابله با اثرات جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی و رفع مسائل پساجنگ با بهره مندی از این ظرفیت تاکید کرده و در واقع ایشان گفته که الان ضروری است که یک نهضت خردورزی جمعی متناسب با شرایطی که در آن قرار داریم شکل بگیرد و بعد در پی آن مرکز پژوهشهای مجلس را مکلف کردند که از نظرات مردم و نخبگان برای بررسی راهکارهای رفع مسائل ناشی از جنگ تدبیر کنند، مردم نظرات شان را بدهند و در شرایط کنونی بشود از این نظرات استفاده کرد.
سوال: بفرمایید در ارتباط با این درخواست و تکلیفی که رئیس مجلس داشته مرکز پژوهشها چه برنامه ریزی انجام خواهد داد و چه میزان این ظرفیت به کار گرفته خواهد شد که بتواند راهگشا باشد برای حل مسائل کشور؟
نگاهداری: عرض تسلیت دارم از بابت شهادت امام شهیدمان و فرماندهان نظامی مان، شهدای کشتی دنا، شهدای معصوم مدرسه میناب، واقعا بالاخره این جنایتهای وحشتناکی که این ارتشهای سفاک انجام دادند برای ملت عزیز ما تبدیل به یک روضه مجسم شده و به یک سوگ بی پایان و من مطمئنم که این داغ همیشه تازه است و الان هم به نظر من هر پدر و مادر ایرانی که فرزندش را بغل میکند یا بند کفش دختر بچه اش را میبندد یا کیف مدرسه بچه اش را سر و سامان میدهد حتما به یاد دلهای داغدیده پدران و مادران شهدای مدرسه میناب میافتد. امیدوارم که خداوند همه این عزیزان را قرین رحمت خودش بکند و ما را در پیشبرد اهداف این عزیزان ثابت قدمتر قرار بدهد. راجع به این فراخوانی که ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر قالیباف برای مشارکت حداکثری مردم و به ویژه نخبگان جامعه، برای حل مسائل و مشکلاتی که در ارتباط با جنگ تحمیلی ما با آن روبهرو هستیم یا مسائلی که پساجنگ باید به آن رسیدگی شود.
واقعیت این است که جنگهای امروزی یا جنگهای مدرن دیگر ماهیت جنگ ترکیبی پیدا کردند و ابعاد گوناگونی دارند فقط یک جنگ نظامی نیست، میبینید الان در کنار جنگ نظامی، جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل میکنند، در کنار این با امپراطوریهای رسانهای که دارند با بمباران رسانهای مردم یک جنگ شناختی را در افکار عمومی سعی میکنند جلو ببرند. شاید در کنار برنامه ریزیهایی که برای تسخیر خاک انجام میدهند به تصرف ذهن مردم، به افکار عمومی هم برنامه ریزی میکنند یا از آن طرف محاصره دریایی میکنند، تلاش میکنند که فشار اقتصادی واردات و صادرات ما را تحت الشعاع قرار بدهند و فشار حداکثری را به کشور تحمیل کنند؛ بنابراین وقتی جنگ ترکیبی میشود با ابعاد مختلف ما همه ظرفیتهای کشور متناظر با هر یک از این ابعاد جنگ ترکیبی باید به میدان بیاید و باید کمک کند دیگر واقعا در یک جنگ ترکیبی بدون حضور مردم، بدون همراهی مردم دیگر پیروزی برای هیچ ارتشی امکانپذیر نیست، دیگر مردم حاشیه جنگ نیستند، دیگر مردم خودشان جزئی از میدان نبرد هستند.
وقتی جنگ شناختی با انواع عملیات روانی رسانهای روی مردم انجام میشود دیگر مردم بخشی از میدان نبرد هستند و مشارکت آنها، نقش آفرینی آنها، کمک آنها، همفکری آنها، همدلی آنها، دیگر میشود یک بخشی از قدرت ملی؛ برای مقابله با یک ارتش؛ بنابراین ضرورت دارد که ما به نقش مردم و امکان سازی برای نقش آفرینی آنها برای مشارکت در حل مشکلات کشور حتما بسترسازی لازم را انجام بدهیم، من اعتقاد دارم که اگر یکی از چند رکن قدرت ملی که در جنگهای امروز مهم است در کنار مردم یک بخش هم رهبری آن کشور است که هدایت و وحدت آفرینی بین اجزاء مختلف مردم را با همدیگر داشته باشد، امام شهید ما سالهای سال رهبری کردند اگر ما امروز میبینیم که مردم ما در خیابانها، در میدانها حضور جدی دارند و واقعا در یک حرکت منسجم دارند نقش آفرینی میکنند آثار تربیت آن رهبر شهید ما است که این فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ مقاومت را سالها در این مردم تقویت کرد و جلو برد. یا اگر ما میبینیم که الان توان نظامی در کشور ما و فناوریهای موشکی که برخورداریم و دارد ما را پیروز میدان میکند در شرایط فعلی، با هدایت چندین ساله رهبر شهیدمان انجام شده و ما را به یک اقتداری از نظام میرساند و الحمدالله امام جدیدمان هم حتما رهرو امام شهیدمان هستند، ایشان هم با شناختی که من از ایشان دارم یقینا هم جسارت، هم شجاعت، هم تدبیر و آگاهی ایشان نسبت به مسائل کشور کامل است و انشاالله همین مسیر مقاومت را تا پیروزی ما انجام خواهیم داد.
ضلع سوم هم که در کنار رهبری عالمانه، در کنار شور مردمی حتما مشارکت نخبگانی است، یعنی همین ضلع سومی که جناب آقای دکتر قالیباف در این فراخوان شان مرکز پژوهشها را مکلف کردند که ساز و کار مشارکت نخبگانی را فراهم کنیم. مشارکت نخبگان خیلی اهمیت دارد از این حیث که بالاخره با توجه به ذوابعاد بودن مسائلی که جنگهای مدرن ایجاد میکنند لازم است که اقشار مختلف نخبگان کشور یک احساس مسئولیت اجتماعی بکنند و بیایند دانش و تخصص خودشان را در اختیار حل مسائل و مشکلات جنگ و پساجنگ قرار بدهند. این مهم است، بعثتی که رهبر شهید فرمودند یک بخشی از آن بعثت مردم است ولی یک بخش آن هم بعثت نخبگان است، هر نخبهای در یکی ممکن است نخبه هنری باشد، بعثت او در به تصویر کشیدن این حماسه و این شوری است که در این جنگ تحمیلی ملت ایران نشان دادند یعنی از ابزار شعر و هنر و ادبیات، اینها استفاده کند و بتواند آثاری را در به تصویر کشیدن این شور ایجاد کند، بعثت یک پرستار این است که دانش و تخصص خودش را در اختیار سلامت جامعه، در اختیار مداوای آسیب دیدگان جنگ قرار بدهد و بعثت فرض کنید یک نیروی فنی این است که دانش فنی و تخصصش را بکار بگیرد؛ بنابراین همه نخبگان کشور و واقعا هم نخبگی فقط این نیست که ما یک درجه و مدرکی دستمان باشد و به آن فخر بفروشیم که ما مثلا مدارج علمی لازم را داریم. نخبگی واقعا در احساس مسئولیت اجتماعی است، نخبه واقعی آن کسی است که دانش خودش را، تخصص خودش را در خدمت حل مسائل کشور و مردمش قرار بدهد.
سوال: الان هم مثلاً توی حالا فراخوان شما این فراخوان داده میشود ممکنه هزاران طرح هم بیاید فقط طرحها میآید ولی اینکه واقعاً بنا است که به این طرحها توجه بشود این طراحها تحولی ایجاد بکنند اینها صرفاً جنبه نمایشی ندارد که حالا آقای رئیس مجلس گفتند حالا یه کاری هم انجام بدهیم واقعاً بناست یک کار عملیاتی جدی شکل بگیره؟
نگاهداری: ببینید به نکته خیلی درستی اشاره کردید اگر ساز وکار مناسب و نهادینهای برای جلب مشارکت طراحی نشود و صرفاً یک فراخوانی داده بشود و اخذ طرح مطمئناً به نتیجه مطلوبی نمیرسیم ما در مرکز پژوهشهای مجلس این فراخوان را نه به عنوان یک کار نمایشی و تشریفاتی بلکه بهعنوان یک کار جدی اینکه میدان کشور را از تنازع م به سمت ساختن کشور سوق اومدیم ما پویشی را تحت عنوان خرد ملی برای ایران برخاسته طرح سیمرغ رمضان در مرکز پژوهش بعد از این فراخوان طراحی کردیم و تقریباً همه ساز وکارهای مرکز پژوهشها را بسیج کردیم برای تحقق این مشارکت نخبگانی در ساختن کشور و حل مشکلاتشان به چه شکل اولاً اینکه ما یک یک سامانهای جمع سپاری داریم که موضوعات مهم تخصصی را قبلاً هم از طریق این سامانه جمع سپاری به مشارکت نخبگان میگذاشتیم در برنامه هفتم توسعه از این سامانه استفاده کردیم الان این سامانه جمع سپاری فعال شده برای ارسال نقطه نظرات و ابتکارات، پیشنهادات و طرحهای نخبگان عزیزمان از اقصی نقاط کشور برای اینکه کلیگویی هم نشود و بالاخره چارچوبی برای این ابتکارات ارائه بشود ما با مشارکت همه دفاتر تخصصی مرکز حدود سی چهل سؤال مشخص در حوزههای مختلفی که کشور الان دچار مسئله است دچار مشکل هست این سؤالات را احصا کردیم و در این سامانه این سؤالات به معرض دید نخبگان عزیزمون قرار داده شده که اگر به سامانه مراجعه کنند هر کس در هر یک از محورها ذیل هر محور هم چند تا سؤال مطرح شده دقیقاً سؤال مشخص است که آقا نیاز کشور به این شکل است شما چه ایدهای یا طرح ابتکاری در این زمینه دارید چالشها احصا شده یک مسیری هم گذاشتیم که اگر فردی چالش جدیدی تشخیص داد بتواند در سامانه.
سوال: از کی راهاندازی شده؟
نگاهداری: الان دو سه روز است در سامانه است و فراخوان دکتر قالیباف هم چهار پنج روز است یعنی دقیقاً چهل و هشت ساعت تقریباً بعد از فراخوان آقای قالیباف ما این سامانه را فعال کردهایم برای آنهایی است که حالا از در جاهای دور هستند امکان دسترسی مستقیم شان وجود ندارد داریم این سرویس را انجام میدهیم در کنار این مرکز پژوهشهای مجلس اندیشکدههای حکمرانی و قانونگذاری استانی دارد در سی و یک استاد ما ابلاغ کردیم و برای آنها ماموریت گذاشتیم آنها میدادند جلساتی گذاشتند با استانداریها و ظرفیتهای استانی فعال کردهاند که مسائل استانها را در ارتباط با جنگ و شرایط پسا جنگ این اندیشکدهها در هر استان محور بشوند این اندیشکدهها با مشارکت ستاد دانشگاه استان شکل گرفتند دو سه سال الان دارند فعالیت میکندد دانشگاه تحت پوشش وزارت علوم وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی این اندیشکدهها محور شدند که نخبگان استانها را درگیر گرفتن ایدهها و ابتکارات ناب بکند و از طرف دیگر ما مرکز نوآوری و خانه خلاق داریم که رویدادهایی مثل پارلمان دانشجویی پارلمان اندیشه ورزی برگزار اونها را مامور کردیم که شروع کنند پارلمانهای اندیشهورزی و ده دانش جویی را برای اینکه شرکتهای دانش بنیان جدیدتر و دانشجویان را حتی ما برای دانشآموزان سمپاد تیزهوشان دبیرستانی هم داریم ابتکارات چیز میکنیم که، چون قبلاً هم این کار را کردیم مثلاً برای چالشهای حکمران کشور شش هزار و پانصد دانشآموز سمپادی اومدند از کل کشور شرکت کردند در قالب یک رقابت و مسابقات راجع به حل چالشهای کشور ما چند ساله داریم انجام میدهیم مرکز پژوهش توی این مسائل کاملاً ورزیده است یعنی مشارکت نخبگانی یکی از آن کارهاست.
سوال: بحث همین است الان شما فرمودید چند سالی است که برگزار گردید و در این مشارکت گرفتن اینها ورزیده شدند الان خروجی همین چیزی که اشاره فرمودید سمپادیها برای تغییر حکمرانی خروجی داشته به لحاظ عملیتر اثرگذاری داشته باشد؟
نگاهداری: بله، شش هزار و پانصد دانشآموز سمپادی اومدند شرکت کردند در مرحله اول هزار نفر آنها در قالب دویست تا تیم به مرحله دوم راه پیدا کردند دوباره رقابت انتخاب شده چهل تیم پنج نفره مرحله نهایی رسیدند حتی پنج تا طرح برگزیده اونها را ما در حضور رئیس مجلس و نمایندگان مجلس اومدند ارائه دادند در قالب گزارشهای مکتوب در اختیار کمیسیونها قرار دادیم که در تصمیمگیریهای مجلس مورد استفاده قرار گیرد.
سوال: منظورم اینه که الان مثلاً بگوییم که در پی برگزاری این ماجرایی که شما اشاره فرمودید پنج تا مسئله اصلی حکمرانی کشور پنج تا مساله حل میشود؟
نگاهداری: بله، پیشنهاداتشان را دادند.
سوال: بفرمایید چه موضوعاتی بوده؟
نگاهداری: در موضوعات کمبود آبدر کشور بوده در موضوعات آلودگیهای زیست محیطی بوده.
سوال: اینها که هیچ کدام جزو چالشهای اصلی نیست؟ خروجی عملیاتی دارد؟
نگاهداری: در حد ظرفیتهای مرکز پژوهشها که کار ما مشاوره دادن به کمیسیونهای مجلس برای تصمیمگیری است حتماً آنها را هم در همان مسیر قرار میدهیم و در مشاوره و کمیسیونها قرار میگیرد.
سوال: در مورد نهضت خردورزی هم همین روند؟
نگاهداری: نه، فقط این نیست ما الان ما بنابراین پارلمان را فعال کردیم به نام پارلمان دانشجویی و اندیشکدههای حکمرانی را نشستهای نخبگانی را طراحی کردیم با محور دفاتر تخصصی که اساتید صاحب نظر، دستگاههای اجرایی درگیر در این سی چهل محوری که به عنوان مشکلات احصا شده نشستهای استماع نخبگانی را فراهم کنیم افراد بیایند به صورت حضوری در مرکز پژوهشها ایده هایشان را در جلسه مطرح کنند ما فرآیند داوری گذاشتیم الان، الان فرآیند داوری داریم یعنی ایدههایی که منتخب میشوند مورد ارزیابی و داوری و حتی کمک برای ارتقای کیفی ایده را انجام میدهیم صرفاً این نیست که ایده گرفته بشود بلکه وارد یک فرآیند ارزیابی داوری و ارتقای ایده قرار میگیره که اینها را من حتی امروز من نامهای را به وزارت علوم امضا کردیم فرستادیم که از اساتید دانشگاه در این فرایندها داوری درگیر کنیم حدود سیصد هزار تا ایمیل همکاران من الان مستقیم تکتک اساتید دانشگاه را که این بسته را برایشان ارسال کنند تا نظرات آنها را بگیرند مورد خطاب قرار دادند ایمیلهای مستقیم به صورت تک تک این اساتید و پژوهشگران داریم از امروز شروع کردیم ارسال میکنیم یعنی یک فرایند فعال بههیچعنوان انفعالی برخورد نمیکنیم.
سوال: عرض میکنم ما برای گرفتن مشارکت این ورزیدگی وجود دارد الان شما فرض بفرمایید که اینها اومدند چند تا ایده بسیار ناب هم شکل گرفت و اینها برگزار شدند داوری شدند برگزارشدند پخته شدند این چیزی که نیاز کشور هست این هم راه حل مسئله اش است این به چه نحوی با چه ساز و کاری اجرا میشود میرود در کمیسیون مجلس؟
نگاهداری: ما فرآیند راهبری داریم در مرکز پژوهشها بستههای مهم عملیاتی که بهش میرسیم هم کارهای خود مرکز هم بستههایی که از نخبگان بیرون از مرکز جمع کنیم اینها را در قالب بستههای راهبری در اختیار هم وزارتخانه ذیربط قرار میدهیم هم در اختیار کمیسیون مربوطه قرار میدهیم پیگیری میکنیم انصافاً هم در دولت ما در همین هفته بالاخره ما ده دوازده تا پیشنهاد به دولت دادیم همه را هم رئیسجمهور محترم هم معاون اول رویش دستور دادند به وزارتخونه رفت به ما رونوشت زدند ما پیگیری میکنیم بنابراین راهبری این ایدهها هم جزو وظایف ماست ما صرفاً ارسال یک ایده را و جمع آوری ایده هدفمان نیست یک فرایند راهبری داریم تا حصول نتیجه بالاخره بفرستیم من مینگویم همه ایدهها به نتیجه لازم میرسد من نمیگویم با یک ایده میشود مسائل حکمرانی را حل کرد اصلاً، الان حکمرانی یک زیستبوم دائمی میخواهد هیچ مشکلی و هیچ مسئلهای در حکمرانی برای همیشه حل نمیشود این الان یک اصل پذیرفته شده است، چون هر راهحلی شما ارائه بدهی خود آن راه حل یک مسائل جدیدتری را ایجاد میکند دوباره باید برای آنها تدبیر کنیم اینه که میگویند الان حکمرانی بیشتر به یک زیستبوم دائمی نیاز دارد که دائم در ارتباط باشد زیستبومی که نخبگان فعال باشند ما الان مثلاً در کارهای قبلی مرکز پژوهشها الان پنج شش هزار نفر از نخبگان کشور درگیر موضوعات هستند و در زیستبوم مرکز فعالند ما هم اونها راخطاب قرار دادیم هم اساتید بیرونی عرض کردم سیصد هزار ما ایمیل داریم.
سوال: من برداشتم از پیام آقای دکتر قالیباف این است که یه چیز جدیدی میخواهد اتفاق بیفتد یعنی با این ساز و کارهایی که وجود داشته حالا یا حوزه ماموریتشان متفاوت است و یا در این زمینه الان جواب نمیدهد ایشان میگویند برای حل مسائل جنگی که الان درگیرش هستیم و پسا جنگ یعنی یک فوریتی وجود دارد که با سازوکارهایی فعلی احتمالاً یا جواب نمیدهد یا اصلاً در حوزه ماموریت اونها نیست چیزی که جناب عالی میفرمایید تقریباً توی همون سازوکاری است که مرکز پژوهشها قبلاً کارکرد دوباره همان ایمیلها رفته همان حوزه داوری شگل گرفته یعنی میخواهم بگویم متناسب با محتوای پیام اتفاق جدیدی علیالقاعده آنچیزی که میبینم تو خود مرکز پژوهشها در حال شکلگیری نیست شما به همان روش قبیلهای هستید؟
نگاهداری: این بسترها در مرکز پژوهشها ایجاد شده ولی به این وسعت که ما همه این ابزارها را همزمان در استانهای سراسر کشور در قالب سامانههای جمع سپاری در قالب رویدادهای پارلمانی در قالب جلسات استماع نخبگانی که مرکز پژوهشها به کل بسیج شده در همه دفاتر در همه استانها دارد این کار انجام میدهد هیچوقت در هیچ موضوعی به این فشردگی ورود نکرده بودیم ما معمولاً از یکی از این ابزارها استفاده کردیم الان ما در همه ابزارهای مرکز پژوهشها را بسیج کردیم همزمان که این ظرفیت به خدمت بیاوریم با فوریت با سرعت و با دقت.
سوال: الان برویم سر فرآیند اجرایی شدن، چون الان مهم است منی که دارم نگاه میکنم که جزء جامعه نخبگانی هستم به عنوان مخاطب تلویزیون الان میگویند که آقای دکتر نگاهداری این صحبتها را کردند من هم فلان ایده را دارم ولی برایم مهمه که بدانم وقتی که دارم میگذارم به نتیجه احتمالاً خواهد رسید فرآیند اجرایی و عملیاتی شدنش برایم مهم است با چه سازوکاری، شما اشاره فرمودید که این را در اختیار وزارتخانه پیگیری میکنیم ولی شما میدانید که نظام دیوانی ما بالاخره مشکلات خودش را دارد توی این چرخ دندهها اجرایی خیلی از دستورات له میشود و اصلاً در پایین به نتیجه نمیرسد اینکه ایدهای از بیرون تزریق میشود و بعد در سیستم اجرایی میرود تا به نتیجه برسد این خیلی مهمه که اتفاق بیفتد و اتفاق نیفتادنش باعث شده که اتفاقاً خیلی هم کنار بنشینند و دیگر اصلاً میگوید که من عطایش را به لقایش بخشیدم آیا یک فرآیند اجرایی متفاوتی از آنچه که قبلاً بودهی برایش دیده شده از طریق سازوکارهای قانونی در مجلس میخواهد پیگیری بشود یا صرف اینکه در اختیار یک دستگاه اجرایی قرار بگیرد؟
نگاهداری: نکته شما کاملاً درست است حالا با توجه به مطالبهای که آقای دکتر قالیباف دارند و اینها را میگویند در اختیار آقای دکتر قالیباف هم ما باید قرار بدهیم واقعیتش ما این را قبلاً هم عرض کردیم که میدان مدیریت کشور باید به میدان مدیریت بحران تغییر وضعیت بده ما هیچوقت نمیتوانیم با قواعد میدان تکنوکراسی و بروکراسی در شرایط جنگی و بحرانی تصمیم بگیریم بنابراین این را حتی طراحی کردیم ما مختصات مدیریت میدان بحران را که فرایندها دستور تا اجرا با سریعتر طی بشود حتی شما با هفتاد درصد قطعیت برای تصمیم باید برایش اقدام کنید منتظر دستیابی به اطلاعات صددرصدی نباشی وحدت فرماندهی و سرعت نفوذ فرمان اینها ویژگیهای میدان مدیریت بحران است فرق دارد با میدان بروکراسی و تکنوکراسی در شرایط عادی است.سوال: شما این را طراحی کردید؟نگاهداری: بله ما این را قبل از جنگ ما این را طراحی کردیم در تقریباً یک ماه قبل جنگ، چون بالاخره پیشبینیهای داشتیم ممکن این اتفاقات بیفتد حتی آقای دکتر قالیباف هم این میدان مدیریت بحران را ارائه دادیم.
سوال: الان توی این فرآیندی که تعریف کردید تا حالا شده دستور اجرایی به نتیجه برسد؟
نگاهداری: فعلاً که داریم ایدهها را جمع میکنیم و داوری میکنیم یک ماه قبل از جنگ برایش شرایط جنگی چیز کردیم.
سوال: الان در شرایط جنگی هستیم آیا استفاده شده؟
نگاهداری: تصمیماتی که بالاخره دستگاههای مختلف گرفتهاند آقای دکتر قالیباف گرفتند بالاخره با همین فرآیندی که با سرعت عمل تصمیم گرفتند و وارد مرحله اجرا شده شما بالاخره خودتان هم احساس کردید در شرایط جنگی که ما داشتیم واقعاً سرعت اقدامات خیلی سریعتر از شرایط عادی کشور بود ولی بالاخره این نیاز به تغییر و توسعه دارد این مشکل کشور ما است بروکراسی کند و لخت که در شرایط عادی ما گرفتارش هستیم حتما یکی از موانع کشورمان است ما هم داریم تدوین میکنیم که این را در شرایط مثل شرایط بحرانی مثل جنگ بتوانیم سرعت عمل را با تغییر ویژگیهای میدان، میدان مدیریت به سمت میدان مدیریت بحران حتی بعضیها میگویند میدان مدیریت تلاطم که بالاخره در یک شرایط ناپایداری ما باید توان تصمیمگیری داشته باشیم و این را داریم طراحی کردیم بالاخره در حد وسع خودمان به عنوان مرکز پژوهشها برای همه نهادهای اجرایی هم کشور فرستادیم این میدان طراحی شده را و اینها کارهایی است که داریم انجام میدهیم امیدواریم بالاخره مجموعه این کارها ما بتوانیم این هم در ذهنتان باشد توی دنیا هم همین است شما از چهارصد و پنجاه تا ایده، سیصد و پنجاه و تا ایده به نتیجه میرسد سیصد و پنجاه تا چهارصد و پنجاه تا ایده داده میشود ولی اونی که واقعاً بتواند امکانپذیر باشد عملیاتی باشد در فرآیندهای ارزیابی بتواند جلو برود از این سه تا پنجاه تا مثلاً یک ایده به نتیجه میرسد ما دنبال اون ایدههای برتر هستیم ایدهای که تحول ایجاد میکند و حتی جوایز نفیسی هم در نظر گرفتیم که از طرف رئیس مجلس داده بشود به اون ایدههایی که بیایند و منشاء اثر بشوند یعنی اگه ایدهای به اجرا برسد مشکلی از مشکلات کشور را حل کند مورد تقدیر قرار میگیرد.
سوال: آیا زمانبندی مشخصی تعریف کردید که تا این زمان فراخوان مثلاً برای ایدهها است به دلیل اینکه ایشان اشاره کردند که برای زمان جنگ و پسا جنگ عرض میکنم این چیز بازی نیست که هر کس هر ایدهای در هر زمانی داشت ارائه کند درست است اینجوری نیست یک زمانبندی مشخصی فکر میکنم داشته باشد که بخواهید تاریخش را اعلام کنید؟
نگاهداری: در شرایط پسا جنگ بالاخره طولانیتر است و ما فعلاً محدوده زمانی نگذاشتیم در عرض درجه چهل و هشت ساعت ما این ظرفیتها را اعلام کردیم و فعال کردیم ولی گذاشتیم که بالاخره ایدهها بیاید جلو، چون زیستبوم حکمرانی زیست دائمی است شاید اگر دیدیم پاسخ خوبی گرفتیم.
سوال: یعنی مدام ایدهها بیاید و داوری بشود؟
نگاهداری: بله، این را ما ادامه بدهیم و ظرفیت خوبی اگر ایجاد شد میتواند در شرایط پسا جنگ اینها ادامه بدهد.
سوال: و الان کسی بخواهد مشارکت کند از چه روشها و کانالهایی میتواند ارتباط بگیرد با شما؟
نگاهداری: عرض کردم دیگر از طریق سامانه جمع سپاری میتواند.
سوال: نشانیاش را ممکن است بفرمایید؟
نگاهداری: بله، سامانه جمع سپاری الان حضور ذهن ندارم نشانی دقیق اش را بگویم ولی خبر کردیم و پیامک زدیم و رفته و ایمیلهایی که فرستادیم توی همه نشانی هست و نظایر اینها که انجام شده.
سوال: جمعبندی بفرمایید؟
نگاهداری: مردم و مشارکت واقعاً موضوعیت دارد و این نیست که مردم نباید ما جوری چیز کنیم که نقش آنها فقط تحمل مشکلات است مردم میخواهند نقشآفرین باشند در حل مسح کل کشور و به نظر ما هم الان ما باید از همه ظرفیتهای کشور ما حتی برای ایرانیان خارج از کشور هم که انصافاً در این شرایط جنگی خوش درخشیدند برای اونها هم فراخوان زدیم اونها را هم دعوت کردیم و ما باید واقعاً بالاخره این انسجام اجتماعی که خود این مشارکتها ارتقادهنده انسجام اجتماعی هست این را باید به شدت تقویت کنیم از اقدامات و یا از اظهار نظرها از دوقطبی سازیهای کاذب که این انسجام اجتماعی که الان شدیدترین و و اصلیترین نیاز کشور هست باید پرهیز کنیم از این کارها همه ظرفیتها را با حداکثر به کار بگیریم هر کسی که که دل در گرو ایران دارد هر کسی که به عشق این سرزمین است و به عشق اسلام دارد تلاش میکند باید از ظرفیتش از ایده هایش از ابتکاراتش برای حل مسائل کشور استفاده کنیم و این سازوکار را الان الحمد الله فراهم است من خواهشم از همه ایرانیان داخل و خارج کشور این است که آن حس مسئولیتپذیری اجتماعی شان را جدی بگیردن یا هیچ ایدهای بیارزش نیست هیچ ابتکاری نادیده گرفته نمیشود ما متعهدیم برای استفاده حداکثری از ایدههای نخبگان خواهشم این است که در حوزههای مختلفی که ما فراخوان دادیم سؤالات مشخص که نیازهای کشور در آن مطرح شده مراجعه کنند به سامانه ما و انشاءالله مشارکت داشته باشند ما قول میدیهم که با تمام ظرفیت نسبت به امانتداری از ایده هایشان نسبت به اجرایی سازی ایدههای مفید و مؤثر حداکثر تلاشمان را بکنیم.