اکونومیست: جهان باید خود را برای قیمت‌های بالاتر انرژی آماده کند

افکار نیوز سه شنبه 29 اردیبهشت 1405 - 07:18
اکونومیست نوشت: با تداوم جنگ علیه ایران جهان باید خود را برای قیمت‌های بالاتر انرژی آماده کند.

وبه نقل از اکونومیست؛ آمریکا و رژیم صهیونی در حالی وارد جنگ با ایران شدند که ذخایر نفتی در جهان نزدیک به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر بود. اما اکنون که کشورهای واردکننده برای جبران کمبود نفت ناشی از اختلال در عرضۀ منطقه خلیج فارس، به ذخایر خود متکی شده‌اند، امکان دارد این ذخایر تا ماه ژوئن به پایین‌ترین حد تاریخ برسد.

حجم عظیم نفت شناور در دریاها که رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شد و بخشی از آن ناشی از افزایش صادرات کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس پیش از جنگ بود، اکنون تا حد زیادی مصرف شده است. حتی ذخایر ملی آمریکا و چین نیز کاهش یافته و با تداوم تنش در تنگه هرمز این ذخایر هم به پایان می‌رسد.

بنابراین در ماه‌های آینده و به زودی ، نوبت به ذخایر خصوصی( در اختیار شرکت‌های غیر دولتی است) در کشورهای ثروتمند خواهد رسید که مصرف شوند، با رخ دادن این سناریو، قیمت‌ها به شکلی شوک‌آور و ناگهانی افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که ذخایر در مقیاس جهانی به شدت کاهش پیدا می‌کند و همچنین این ذخایر از لحاظ توزیع جغرافیایی در دنیا کاملا نامتوازن است.

نخستین قربانی این بحران، فرآورده‌های تصفیه‌شدۀ نفتی خواهد بود؛ توقف گسترده صادرات منطقه خلیج فارس و کاهش تولید پالایشگاه‌ها در سایر نقاط جهان، ذخایر گازوئیل، بنزین و سوخت هواپیما را به شدت کاهش داده و باعث می‌شود که قیمت این فرآورده‌ها بسیار سریع‌تر از قیمت نفت خام بالا رود؛ و البته قیمت نفت خام‌ها مجددا افزایش پیدا می‌کند تا تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود؛‌این نتیجه تداوم جنگ علیه ایران است؛ جهان باید خود را برای قیمت‌های بالاتر انرژی آماده کند.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.