
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، «پرابوو سوبیانتو» رئیسجمهور این کشور در مراسم تحویل تجهیزات نظامی در یکی از پایگاههای هوایی جاکارتا حضور یافت و از تجهیزات تازه خریداریشده بازدید کرد.
بر اساس بیانیه کاخ ریاستجمهوری اندونزی، این تجهیزات شامل شش فروند جنگنده فرانسوی رافال، چهار فروند هواپیمای «داسو فالکون ۸ ایکس» و یک فروند هواپیمای ترابری «ایرباس ای۴۰۰ام اطلس» است.
اندونزی پیشتر در سال ۲۰۲۲ و در دوره وزارت دفاع «پرابوو سوبیانتو» قراردادی به ارزش ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید ۴۲ فروند جنگنده رافال با فرانسه امضا کرده بود.
رئیسجمهور اندونزی در سخنانی پس از این مراسم گفت: «ما باید به تقویت توان دفاعی خود ادامه دهیم تا نقش بازدارنده داشته باشیم و هدفی جز حفاظت از سرزمین خود نداریم.»
وی همچنین با اشاره به شرایط بینالمللی افزود: «تحولات ژئوپلیتیکی جهان با نااطمینانیهای فراوان همراه است و دفاع، پیششرط اصلی ثبات به شمار میرود.»
مقامهای اندونزی تأکید کردهاند نوسازی تجهیزات نظامی، بخشی از راهبرد این کشور برای حفاظت از حاکمیت ملی و افزایش آمادگی دفاعی به شمار میرود.
پرابوو سوبیانتو که پیشتر فرمانده نظامی بوده، پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۲۴ برنامه نوسازی تجهیزات فرسوده ارتش اندونزی را در دستور کار قرار داده است.
وی ماه گذشته نیز در سفر به پاریس با «امانوئل مکرون» رئیسجمهور فرانسه درباره گسترش همکاریهای راهبردی دو کشور، از جمله همکاریهای دفاعی و خرید تجهیزات نظامی، گفتوگو کرده بود.