به گزارش همشهری آنلاین، دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته جمعیت، عنوان کرد: در جنگ تحمیلی سوم بیش از ۲۲۰ مرکز بهداشت ما آسیب دید. اما خدماتی که انجام شد در حوزه مراقبت مادران باردار، نوزدان، واکسیناسیون و… هیچ وقفهای نداشت. تغییر در ارائه خدمت هم داشتیم و از حالت غیرفعال به شکل فعال درآمدیم. یعنی به جای مراجعه خدمتگیرندگان ما خودمان سراغ آنها رفتیم.
او ادامه داد: در ایام جنگ جابجایی بزرگ داشتیم و تعداد زیادی از مادران باردار که نوزاد داشتند هم به شهرهای شمالی سفر کردند. رصد کردن این گروه هم به شکل مشاوره و راهنمایی برای مراجعه به نزدیکترین مرکز انجام شد. ۴۰۳۰ و ۱۹۰ در ایام جنگ در خدمت مردم بودند که مشاورههای لازم را ارائه کنند.
به گفته رئیسی، در ایام جنگ در تهران ۱۲۰۰ سالمند تنها و پرخطر شناسایی و با کمک دستگاههای مختلف به آنها خدمترسانی شد.
چرا جمعیت جوان مهم است؟
او به آغاز هفته جمعیت هم اشاره کرد و گفت: موضوع جمعیت، جوانی جمعیت و جمعیت سالم برای همه دنیاست و همه تلاش میکنند به عنوان یک موضوع دارای اهمیت در نظر بگیرند، چون برای آینده یک کشور، تولید، توسعه و قدرت آن کشور، نیروی کار، خلاقیت و… مطرح است. جمعیت جوان و مولد منجر به پیشرفت یک کشور میشود. حتی کشور سالخورده هم باید تعداد زیادی جوان داشته باشد که خدمات به سالمند ارائه کند. روند توسعه هم در کشور جوان بیشتر است.
این مسئول با تاکید بر این که جمعیت حتی از جنگ فعلی هم اهمیت بیشتری دارد، عنوان کرد: ما در جنگ نظامی پیروز میشویم، اما برای پیروزی در جنگ کاهش جمعیت باید با تردید نگاه کرد. البته اقدامات خیلی خوبی انجام شده، در موضوع فرهنگسازی این حوزه همه کمک میکنند. یکی از دغدغههای اصلی رهبر شهید هم همواره همین بحث جمعیت بوده است، به همین دلیل باید این موضوع را درک کنیم و از مسیر عینی و درست جلو برویم.
ایران چقدر جمعیت دارد؟
معاون وزیر بهداشت درباره جمعیت فعلی ایران بیان کرد: در سال ۱۴۰۴ بر اساس آخرین برآورد مرکز آمار جمعیت ایرانی ۸۶ میلیون و ۵۶۴ هزار نفر هستند. از این تعداد ۴۳ میلیون و ۶۵۸ هزار نفر مرد و ۴۲ میلیون ۹۰۶ هزار نفر زن هستند.
او به کاهش نرخ باروری هم اشاره کرد و گفت: در دهه ۶۰ نرخ باروری ۶.۵ بوده و این تعداد در سال گذشته به ۱.۳۵ رسیده است. در جمعیت حدود یک میلیون تولد، ۴۵۰ هزار مرگ داشتیم، یعنی ۵۵۰ هزار نفر اضافه میشدند. هر قدر این عدد کاهش پیدا کند و از آنطرف مرگ بالاتر برود. در سال گذشته این آمار کاهشی بود و ۸۹۲ هزار و ۲۶۸ تولد و ۴۵۱ هزار و ۶۸۲ مرگ داشتیم.
به گفته رئیسی، سال گذشته همچنین ۱۸۰ هزار و ۷۲۱ طلاق و ۴۳۱ هزار و ۶۶۴ ازدواج داشتیم. ۶۰ درصد زایمانها هم سزارین بود که ۳۸.۵ درصد آنها نخستین سزارین بوده که عدد بالایی است.
ادامه دارد…











