
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر حق ایران برای غنیسازی اورانیوم در چارچوب معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای گفت: در نبود برجام، تهران باید از حقوق کامل سایر اعضای NPT برخوردار باشد و الزامات اضافی متوجه آن نیست.
لاوروف افزود: موضع ما در این زمینه کاملاً روشن است. اصل اساسی این است که ایران، همانند هر کشور دیگر عضو و امضاکنندهی معاهدهی منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT)، حق دارد اورانیوم را با اهداف مسالمتآمیز و برای مقاصد صلحآمیز غنیسازی کند.
لاوروف تاکید کرد: موضوعاتی مانند میزان اعمال این حق، چگونگی نظارت بر آن، و سایر مسائل دیگر مربوطه میتوانند جداگانه مورد توافق قرار گیرند، همانطور که در سال ۲۰۱۵ چنین شد. در آن زمان، توافقی حاصل شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با صدور قطعنامهای از آن حمایت کرد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را برای حلوفصل وضعیت مربوط به برنامه هستهای ایران تأیید کرد.
مایلم تأکید کنم که این توافق شامل تدابیر اضافی شفافیت و کنترل برای نظارت بر فعالیتهای هستهای ایران بود؛ تدابیری فراتر از مقررات معمول و الزامات نظارتی مندرج در معاهدهی منع گسترش و مقررات آژانس بینالمللی انرژی اتمی. ایران در آن زمان امتیازات قابلتوجهی داد و پذیرفت که روندهای نظارتی بهمراتب دقیقتر و گستردهتر از شرایط معمول را اجرا کند.
با این حال، چند سال بعد، در دورهی اول ریاستجمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده از این توافق خارج شد. در غیاب آن توافق، میتوان گفت که ایران باید از تمام حقوقی که دیگر اعضای معاهدهی منع گسترش از آن برخوردارند، بهرهمند باشد؛ بدون هیچگونه الزامات یا درخواستهای اضافی فراتر از آنچه در چارچوب خود معاهده تعیین شده است.