پنج موزه ریلی ملی و منطقه‌ای در استان‌های کشور احداث می‌شود

صدا و سیما چهارشنبه 30 اردیبهشت 1405 - 16:29
مدیرعامل راه‌آهن، بر ضرورت حفاظت پویا از میراث صنعتی کشور تاکید کرد و از برنامه‌ریزی برای احداث پنج موزه ریلی ملی و منطقه‌ای و موزه درس‌آموخته‌ها در استان‌های مختلف و توسعه دهکده‌های گردشگری در مسیر خطوط راه‌آهن خبر داد.

فانوسِ ریل به موزه رسید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نخستین نشست ریل‌نما به مناسبت یکصد و سی و نهمین سالروز شروع صنعت ریلی با حضور دکتر جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، وحید علی‌قارداشی مدیرکل مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنائی و مدیر پایگاه میراث جهانی راه‌آهن سراسری ایران، محمد حسین طالبیان مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پیروز حناچی و محسن پورسیدآقایی، پیشکسوتان حوزه مرمت و ریلی، فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌های میراث‌ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، بهنام جلال‌وند مدیر موزه ملی راه آهن و میهمانانی از حوزه های ریلی، میراث فرهنگی، هنری و تاریخ جمهوری اسلامی ایران، در ساختمان مرکزی شهدای راه‌آهن برگزار شد.

ذاکری در این نشست که مقارن با سالروز شروع صنعت حمل و نقل ریلی ایران با ثبت شرکت راه‌آهن و ترامواهای پارس در سال۱۲۶۶ ه.ش برای احداث راه‌آهن تهران- ری ملقب به «ماشین دودی» و روز «موزه و میراث فرهنگی» برگزار شد گفت: راه‌آهن تنها یک زیرساخت حمل‌ونقلی نیست، بلکه بخشی از هویت صنعتی و تاریخی کشور به شمار می‌رود و باید برای معرفی آن به نسل‌های آینده برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به شعار «راه‌آهن؛ توسعه پایدار و میراث ماندگار» گفت: در همین راستا، ساخت چند موزه ریلی در کشور در دستور کار قرار گرفته است تا اشیای تاریخی و ارزشمند این صنعت حفظ، صیانت و در معرض دید علاقه‌مندان و عموم مردم قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری ریلی خبر داد و گفت: ایجاد دهکده‌های گردشگری ریلی و راه‌اندازی قطارهای گردشگری جدید با مشارکت بخش خصوصی و همکاری شرکت‌های مسافری دنبال می‌شود.

ذاکری گفت: توسعه گردشگری ریلی افزون بر افزایش جذابیت سفر با قطار، می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و رونق این بخش کمک کند.در ادامه این نشست، مستند «ریل‌نما» و فیلم کوتاه «ماشین دودی» با محوریت میراث مهندسی راه‌آهن و قدمت شبکه ریلی ایران به نمایش درآمد و بر اهمیت اقدام صورت گرفته در ثبت ملی ایستگاه «گارماشین» به‌عنوان قدیمی‌ترین ایستگاه راه‌آهن کشور در مسیر تهران-ری تأکید شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی راه‌آهن سراسری ایران نیز با اشاره به ثبت جهانی این اثر در یونسکو، از احداث «موزه ملی راه‌آهن سراسری ایران» در ایستگاه تهران خبر داد و هدف از این اقدام را تقویت فرهنگ حفاظت از میراث زنده صنعتی عنوان کرد.
وحید علی‌قارداشی همچنین برنامه پایگاه میراث جهانی راه‌آهن سراسری ایران با هدف حفظ، سامان‌دهی و معرفی هرچه بهتر این میراث ارزشمند را ارائه کرد.

در این نشست، محمدحسین طالبیان مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز ثبت جهانی راه‌آهن ایران را حاصل همبستگی بین دستگاهی و تلاش جمعی دانست و ابراز امیدواری کرد: زمینه برای ثبت دیگر خطوط ریلی تاریخی ایران در فهرست‌های ملی و جهانی فراهم شود.

فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز راه‌آهن را ستون فقرات کشور توصیف کرد و گفت: حفاظت از این میراث، نیازمند برنامه‌ریزی، مدیریت صحیح و بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی برای معرفی ارزش‌های تاریخی و صنعتی آن به جهانیان است.

در پایان این مراسم، یک فانوس قدیمی راه‌آهن که در گذشته برای هدایت قطارها مورد استفاده قرار می‌گرفت، از سوی ذاکری به موزه ملی راه‌آهن سراسری ایران اهدا شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.