قرنطینه محصول، قبل از صادرات

دنیای اقتصاد چهارشنبه 30 اردیبهشت 1405 - 16:30
دنیای‌اقتصاد – بندرعباس / محمد خداکریمی: در روزهای جهانی قرنطینه و بهداشت گیاهی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از ثبت رکورد صادرات بیش از یک‌میلیون و ۷۶۷هزار تن محصول کشاورزی در سال۱۴۰۴ خبر داد. این موفقیت حاصل تداوم نظارت‌های سخت‌گیرانه قرنطینه‌ای است که ضمن حفظ امنیت زیستی کشور، تجارت پایدار محصولات کشاورزی را تسهیل کرده است.

استان هرمزگان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کریدورهای تجاری ایران، ظرفیت بالایی در مبادلات، ترانزیت و تولید دارد که با مدیریت صحیح قرنطینه، به نقطه عطفی در صادرات کشاورزی دست یافته است. الهام اسدپور، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، در بازدید از مرکز قرنطینه نباتی استان، جایگاه راهبردی هرمزگان را دارای اهمیت دانست و گفت: مراکز قرنطینه گیاهی استان با نظارت مستمر و اجرای دقیق ضوابط فنی، در خط مقدم صیانت از امنیت زیستی و سلامت محصولات کشاورزی قرار دارند. بر اساس آمار ارائه‌شده در سال۱۴۰۴، مجموع صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای هرمزگان به بیش از ۱.۷۶۷‌میلیون تن رسید.

اسدپور تاکید کرد: کنترل‌های قرنطینه‌ای در تمام مراحل ورود، خروج و ترانزیت با دقت انجام می‌شود تا ضمن تسهیل تجارت، از ورود و شیوع آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی جلوگیری شود. وی با اشاره به عملکرد مراکز قرنطینه در شرایط خاص و حساس، از جمله دوران جنگ تحمیلی سوم، تصریح کرد: خدمات‌رسانی و نظارت‌های تخصصی بدون وقفه ادامه یافت و نقش مهمی در حفظ جریان تجارت محصولات کشاورزی داشت. استان هرمزگان با بیش از ۱۶۰هزار هکتار سطح زیرکشت باغی و زراعی، تولید سالانه بیش از ۳.۸‌میلیون تن انواع محصولات (خرما، مرکبات، سبزی و صیفی، میوه‌های گرمسیری) و همچنین بیش از ۷۵هزار تن محصولات دامی، ظرفیت بالایی برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی دارد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.