توضیح معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره اجرای آزمونه برنامه پزشکی خانواده

صدا و سیما چهارشنبه 30 اردیبهشت 1405 - 16:34
رئیسی با تأکید بر تداوم و تسریع روند اجرای برنامه پزشکی خانواده در شبکه‌های منتخب، خواستار بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های پیشرو در توسعه سراسری این برنامه شد.

توضیح رئیسی درباره اجرای پایلوت برنامه پزشکی خانواده

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما، در ارتباط با موضوع جوانی جمعیت گفت: آمار‌های جمعیتی واقعیتی است که نباید آن را نادیده گرفت. باید درباره آن صحبت کرد تا همه مسئولین پای کار بیایند و بتوانند مانند سایر موضوع‌ها این مشکل را حل کنند.برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع امروز در مقایسه با سال‌های گذشته به پیشرفت قابل توجهی رسیده و لازم است با تمرکز، هماهنگی و انسجام بیشتری دنبال شود.

وی با اشاره به انتخاب چند شبکه به عنوان شبکه‌های پیشرو اجرای برنامه، افزود: هدف از اجرای آزمونه در این شبکه‌ها، شناسایی و رفع سریع مشکلات و انتقال تجربیات به سایر مناطق کشور برای توسعه گسترده‌تر برنامه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت هفته سلامت و هفته جمعیت برای تبیین اقدامات حوزه سلامت تأکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها و شبکه‌های بهداشت باید از طریق جلسات استانی، شورا‌های اداری و ابزار‌های اطلاع‌رسانی، خدمات و دستاورد‌های حوزه بهداشت و درمان را برای مردم تشریح کنند.

وی از آماده‌سازی محتوا‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی شامل پوستر، بروشور، کلیپ و تیزر خبر داد و تصریح کرد: این تولیدات با رویکرد علمی و تخصصی تهیه شده و از طریق سایت معاونت بهداشت در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

رئیسی همچنین از همکاری سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی در توسعه سامانه‌ها و هماهنگی‌های اجرایی قدردانی کرد و ادامه داد: اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع با جدیت در حال پیگیری است و باید با سرعت و دقت بیشتری ادامه یابد.

وی بر اهمیت موضوع خودمراقبتی و برنامه STH تأکید کرد و خواستار توجه ویژه دانشگاه‌ها و شبکه‌های بهداشت به این موضوع شد.

رئیسی بیان کرد: وضعیت جمعیت در دنیا وضعیت رو به کاهش است و در کشور ما نیز به همین منوال و جمعیت رو به افول است. در سال ۱۴۰۳ برای اولین بار نرخ تولد ما زیر یک میلیون نفر شد و در سال ۱۴۰۴ هم به زیر ۹۰۰ هزار تولد رسیدیم. ازطرفی تعداد مرگ و میر‌های ما در سال چیزی حدود ۴۵۰ هزار نفر است و این اختلاف تولد و مرگ رشد جمعیت یک کشور را رقم می‌زند.
 ما باید به سمتی برویم که تعداد تولد‌ها افزایش پیدا کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مسائل متعددی وجود دارد و مشکل تنها موضوع اقتصادی نیست. تمامی مسائل فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سایر مسائلی که جوانان را تشویق می‌کند باید بهبود پیدا کند. ما بیش از ۱۲ میلیون جوان مجرد داریم که باید بیایند و ازدواج کنند. افرادی که ازدواج کردند و فرزندی ندارند باید تشویق شوند و تسهیلات فراهم کرد تا تعداد فرزندان بیشتری داشته باشند. نرخ جایگزینی جمعیت کشور حداقل دو و یک دهم است و نرخ رشد جمعیت باید تا دو و نیم باشه، اما اکنون به زیر یک و چهاردهم رسدیم. این یک هشدار جدی است. اهمیت موضوع جمعیت بسیار جدی است.. نباید به یک عامل هم ربطش داد و عوامل زیادی در این موضع وجود دارد.

وی ادامه داد: در وزارت بهداشت با کمک مجلس و قوه قضاییه و حمایت دولت اقدامات خوبی هم انجام دادیم و شیب کاهش جمعیت کند شده، اما مطلوب ما نیست. این شیب باید معکوس شود، اما اکنون به صورت ملایم روند کاهشی دارد. 

به گفته وی فراهم سازی تسهیلات برای مادران بسیار مهم است این که پدر و مادر جوان خیالشان راحت باشند که در صورت بچه دار شدن معیشت به مشکل نخواهد خورد. این‌ها عامل مهمی است.

رئیسی گفت: در وزارت بهداشت مجموعه‌ای از کار‌های مختلف انجام شده است. مثلا توسعه مراکز نا باروری در سراسر کشور. ۳۱ استان داریم و ۷۰ مرکز در سراسر کشور داریم و تسهیلات فراهم کردن و ارائه خدمت به افراد را داریم. مشاور قبل و بعد ازدواج در سراسر کشور انجام می‌شود و در حقیقت همه وزارت بهداشت بسیج شده از خانه‌های بهداشت تا بیمارستان‌ها برای ترقیب بحث فرزند آوری. اکنون بحث تحت پوشش قرار گرفتن باروری‌ها و مراکز ناباروری‌ها اقدامات خوب ورزارت بهداشت است.

رئیسی تاکید کرد: تهیه سامانه‌هایی برای رصد وضعیت باروری، و همکاری با ستاد ملی جمعیت و سازمان ثبت احوال از دیگر کار‌های مهم ما است. همچنین برای کارکنان وزارت بهداشت که خانواده بزرگی است تسهیلات مختلفی را برای فرزند آوری دیده‌ایم. وظایفی که به عهده وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها است کاملا مشخص است. 

رئیسی در پایان گفت: وزارت بهداشت و درمان دستگاهی است که وظایف خود را انجام داد و شاهد آن هستیم که وزرات بهداشت در دوسال گذشته به عنوان دستگاه برتر در این موضع انتخاب شده است. از بحث جمعیت نباید غافل شویم و این هشدار جدی و درخواست از همه مسئولین است که این موضع را باید خیلی جدی بگیرند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.