انجام سمپاشی حفاظتی با سموم قارچکش و باکتریکش مناسب، در کوتاهترین زمان ممکن پس از وقوع تگرگ توصیه میشود تا از گسترش بیماریهای ثانویه در باغ جلوگیری شود.
سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانغربی با اشاره به بارشهای اخیر تگرگ در برخی مناطق استان، بر ضرورت انجام اقدامات فنی و فوری برای جلوگیری از شیوع بیماریهای قارچی و باکتریایی و حفظ توان تولیدی باغات تأکید کرد.
شبنم جلیل زاده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به احتمال وقوع تگرگ در فصل بارشها اظهار کرد: بارش تگرگ با ایجاد زخم و جراحت در شاخهها، تنه و میوه درختان، شرایط را برای نفوذ عوامل بیماریزا فراهم میکند و در صورت بیتوجهی، خسارتهای ثانویه در باغات افزایش مییابد.
وی افزود: باغداران در نخستین اقدام باید نسبت به جمعآوری شاخههای شکسته، برگها و میوههای ریخته شده در کف باغ اقدام کنند تا از ایجاد کانونهای آلودگی جلوگیری شود. همچنین استفاده از چسب باغبانی حاوی قارچکش در محل زخمها و شکستگیهای ایجاد شده روی تنه و شاخهها برای پیشگیری از بروز بیماریها ضروری است.
سرپرست مدیریت باغبانی استان ادامه داد: انجام سمپاشی حفاظتی با سموم قارچکش و باکتریکش مناسب، در کوتاهترین زمان ممکن پس از وقوع تگرگ توصیه میشود تا از گسترش بیماریهای ثانویه در باغ جلوگیری شود.
وی همچنین بر مدیریت صحیح آبیاری و تغذیه درختان برای کمک به بازیابی درختان آسیبدیده و حفظ باردهی در سال آینده تأکید کرد و گفت: باغداران بهتر است میوههایی را که در اثر تگرگ دچار لهیدگی و خسارت شدهاند تنک کنند تا انرژی درخت صرف تقویت محصول سالم باقیمانده شود.
جلیل زاده از باغداران خواست برای دریافت توصیههای فنی و تخصصی به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی در مناطق مختلف استان مراجعه کنند.
منبع خبر "
عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.