
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پنتاگون روز سهشنبه اعلام کرد که تعداد تیمهای رزمی تیپ آمریکا مستقر در اروپا را از چهار به سه کاهش میدهد.
شان پارنل سخنگوی پنتاگون در بیانیهای گفت: این اقدام تعداد نیروهای نظامی آمریکا در اروپا را به سطح سال ۲۰۲۱ بازمیگرداند. این امر منجر به تأخیر موقت در استقرار نیروهای آمریکایی در لهستان میشود که یک متحد مهم آمریکا است.
سخنگوی پنتاگون ادامه داد که تصمیمات نهایی در مورد موقعیت این نیروها و سایر نیروهای آمریکایی در اروپا به بررسیهای بیشتر در مورد نیازهای استراتژیک و عملیاتی آمریکا، همراه با ارزیابی میزان مشارکت کشورهای متحد در دفاع از اروپا بستگی دارد.
او این بررسی را به عنوان بخشی از دستور کار «اول آمریکا»ی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توصیف و استدلال کرد که متحدان اروپایی باید مسئولیت اصلی دفاع متعارف در منطقه را بر عهده بگیرند.
پیش از این قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، تصمیم پنتاگون برای لغو اعزام هزاران نیروی نظامی آمریکا به لهستان را بهشدت مورد انتقاد قرار دادند.
در هفتههای اخیر پس از آنکه فریدریش مرتس، صدراعظم آلمان، در سخنانی گفت که رهبری ایران آمریکا را «تحقیر» کرده است و از فقدان استراتژی در جنگ انتقاد کرد، ترامپ و پنتاگون اعلام کردند: مشغول کاهش حداقل ۵ هزار سرباز در آلمان هستند.
این کاهش نیروها نشان دهنده شکاف فزاینده بین واشنگتن و متحدان سنتی اروپایی است، به نحوی که رئیس جمهوری آمریکا بارها از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دلیل حمایت نکردن از جنگ علیه ایران انتقاد کرده است.