
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، از کوالالامپور، این دیدار با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و خبرنگاران داخلی و خارجی در ساختمان نخستوزیری تایلند در بانکوک برگزار شد و دو طرف درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه و مسائل جهان اسلام گفتوگو و تبادل نظر کردند.
در ابتدای این نشست، رایزن فرهنگی کشورمان با قدردانی از حسن استقبال مقامهای تایلندی، بر اهمیت روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی تایلند تأکید کرد و گفت: روابط دو کشور طی دهههای گذشته همواره بر پایه احترام متقابل، همکاری و تعامل سازنده شکل گرفته است.
وی هدف اصلی این دیدار را قدردانی از حضور «وانمحمدنور ماتا» رئیس مشاوران نخستوزیر تایلند در مراسم چهلم رهبر شهید و ابلاغ پیام تقدیر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد و افزود: حضور مسئولان و شخصیتهای تایلندی در این مراسم، نشانه همدلی و همراهی ملت و دولت تایلند با مردم ایران است؛ مواضعی که در حافظه ملت ایران ماندگار خواهد بود.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به شرایط حساس منطقه، همبستگی و همکاری میان کشورهای اسلامی را ضروری دانست و تصریح کرد: تقویت ارتباطات فرهنگی و انسانی میان ملتها میتواند زمینهساز توسعه صلح، ثبات و همکاریهای منطقهای باشد.
در ادامه این دیدار، لوح تقدیر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به وانمحمدنور ماتا اهدا شد؛ اقدامی که در فضایی صمیمی و دوستانه انجام گرفت و دو طرف بر گسترش همکاریهای فرهنگی و تقویت مناسبات دوجانبه تأکید کردند.
رئیس مشاوران نخستوزیر تایلند نیز در این نشست با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه تهران ـ بانکوک، از تداوم روابط دوستانه میان دو کشور حمایت کرد و گفت: هیئتهای دینی و شخصیتهای مختلف تایلندی با حضور در مراسم ابراز همدردی با جمهوری اسلامی ایران، مراتب تسلیت و همدردی خود را اعلام کردند.
در پایان این دیدار، نشست خبری مشترکی با حضور رسانههای تایلندی و بینالمللی برگزار شد که بازتاب گستردهای در فضای رسانهای منطقه داشت.