
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،احمد ابوالغیط با محکوم کردن این تصمیم سومالی لند، تاکید کرد: این اقدام باطل و غیرقابل پذیرش و برای جهان عرب و جهان اسلام تحریک آمیز است.
وی همچنیندرباره نفوذ رژیم اسرائیل در شاخ آفریقا هشدار داد.
«محمد عمر حاجی محمود» سفیر فوقالعاده و تامالاختیار دولت خودخوانده «سومالی لند» در فلسطین اشغالی روز چهارشنبه اعلام کرد که این اقلیم به زودی سفارت خود را در قدس اشغالی افتتاح خواهد کرد.
این اقدام در پی آن انجام میشود که رژیم اسرائیل اولین طرفی بود که بهطور رسمی سومالیلند را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخت.
حاجی محمود در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت که انتظار میرود که اسرائیل نیز سفارت خود را در «هرجیسا» مرکز سومالیلند افتتاح کند و ادعا کرد این اقدام نشان دهنده همکاری راهبردی بین دو طرف است.
از سوی دیگر، «گدعون ساعر» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که افتتاح سفارت در قدس اشغالی یک گام مهم دیگر در مسیر تقویت روابط با سومالیلند است و سفارت این اقلیم هشتمین سفارت در شهر قدس خواهد بود.
طبق این گزارش، با وجود اینکه آمریکا در دوره اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرده است، سفارتخانههای بیشتر کشورهای جهان در فلسطین اشغالی در شهر تلآویو مستقر هستند. فیجی و «پاپوا گینه نو» از جمله کشورهایی هستند که در شهر قدس سفارتخانه دارند.