«بن بست دیپلماتیک» ایران و آمریکا؛ راه خروج کجاست؟

افکار نیوز پنج شنبه 31 اردیبهشت 1405 - 07:17
با وجود گذشت سه ماه پس از تجاوز آمریکا و اسرائیل به خاک ایران، همچنان محاصره دریایی ایران، تسلط تهران بر تنگهٔ هرمز و اختلافات عمیق بین طرفین، گفتگوها را به «بن‌بست» رسانده است. خطر درگیری‌ها افزایش یافته و این سؤال مهم مطرح است که این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

 «حمله نظامی مجدد»؛ این تهدیدی است که پس از آتش‌بس، بارها از سوی رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده است. او بارها برای ایران ضرب‌الاجل مشخص کرده و بعد به بهانه‌های گوناگون، از این تهدیدات خود عقب‌نشینی کرده است.او در آخرین تهدیدات خود، تأکید کرده بود که ایران وقت زیادی ندارد و اگر سریع اقدام نکند، «چیزی از آن باقی نمی‌ماند.»وی پس از اظهارات خود در مورد توقف دستور حمله هم، باز به تهدید روی آورده و گفته بود نیروهای مسلح آمریکا در آمادگی کامل هستند تا در صورت لزوم، «حمله کامل و گسترده‌ای» علیه ایران صورت بدهند.این تهدیدات در شرایطی مطرح می‌شود که کارشناسان معتقدند حمله مجدد هم نمی‌تواند آمریکا را به اهدافش برساند. دنی سیترینوویچ، پژوهشگر ارشد مسائل ایران در مؤسسهٔ «مطالعات امنیت ملی اسرائیل» و رئیس پیشین بخش ایران در سازمان اطلاعات دفاعی اسرائیل معتقد است که «یک مشکل عمده در این نظریه (حمله) وجود دارد: ما قبلاً آن را بارها آزمایش کرده‌ایم و ایران تسلیم نشده است.» سیترینوویچ تأکید کرده که حتی رویارویی نظامی طولانی‌مدت هم نمی‌تواند تهران را از خطوط قرمز خود منحرف کند و بعید است که تشدید بیشتر تنش‌ها، موفقیتی به دنبال داشته باشد.رویترز به نقل از مقامات ایران این خطوط قرمز را اینگونه تشریح کرده است که «امتیازدهی در مورد برنامهٔ موشکی، توانایی‌های هسته‌ای یا کنترل تنگه هرمز، ابزارهای سیاستی نیستند، بلکه ستون‌های اعتقادی بقای جمهوری اسلامی هستند— چشم‌پوشی از آن‌ها سازش نیست، تسلیم است.» و همان‌گونه که ایران بارها ثابت کرده و حتی تحلیلگران غربی هم به آن اذعان کرده‌اند، ایران تسلیم نمی‌شود.

 
با این حال همچنان افرادی در اسرائیل و آمریکا بر طبل جنگ می‌کوبند و تصور می‌کنند می‌توانند با این فشارها، از ایران امتیازات بیشتری دریافت کنند. یک مقام منطقه غرب آسیا در مصاحبه با رویترز تصریح کرده که «ما در جنگی فرسایشی به سر می‌بریم و احتمال حملهٔ جدید آمریکا و اسرائیل هر روز بیشتر می‌شود.»نیویورک تایمز هم پیش‌تر از آماده‌سازی فشرده نیروهای آمریکایی و اسرائیلی خبر می‌داد. این روزنامه نوشته بود که این بزرگترین فرایند آماده‌سازی از زمان برقراری آتش‌بس است.توافق بسیار دشوار است؛ ترامپ تسلیم ایران را می‌خواهددر حال حاضر با وجود ادامه یافتن ظاهری فرایند دیپلماسی، همچنان شکاف‌های عمیقی بین طرفین وجود دارد. به گفته رویترز، آمریکا انعطاف‌هایی نشان داده و با آزادسازی ۲۵ درصد از دارایی‌های ایران موافقت کرده، با این حال هنوز اختلافات قابل توجهی بین دو طرف وجود دارد.ایران خواستار:
لینک کوتاه کپی شد
۰
A
منبع : فارس
ارسال نظر

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.