غلامرضا حمیدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در گرگان با اشاره به پشت سر گذاشتن روز جهانی موزه، نقش موزهها را در تابآوری فرهنگی و مستحکمسازی سرمایههای مادی و معنوی کشور بیبدیل توصیف کرد.
مسئول امور موزههای میراث فرهنگی گلستان اظهارکرد: شعار امسال روز جهانی موزه از سوی شورای بینالمللی موزهها (ایکوم) با عنوان "موزهها، پیونددهنده جهانی گسسته" انتخاب شد و همزمان با این مناسبت، شعار ملی ما نیز با عنوان "موزهها، حافظ هویت و انسجام ملی" تعیین شد که کاملاً با شرایط حساس کنونی کشور همخوانی دارد.
وی افزود: مقوله میراث فرهنگی و موزهها کمک شایانی به تابآوری فرهنگی و مستحکمتر کردن داشتههای مادی و معنوی و همچنین میراث ملموس و ناملموس میکند. این عنصر فرهنگی در زندگی انسان به ویژه در ایران که دارای غنای فرهنگی بسیار وسیعی است، نفوذ کرده و به حفظ و تقویت هویت ملی کشورمان کمک میکند.
مسئول امور موزههای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به وضعیت موزههای این استان گفت: ما در استان گلستان 16 موزه فعال داریم که از این تعداد، 12 موزه دولتی و 4 موزه خصوصی است. موزههای خصوصی بعد مردمی و مشارکتی بسیار مهمی دارند و افراد علاقهمند میتوانند در این زمینه فعالیت کنند. ما نیز از این افراد از بعد مادی و معنوی حمایت میکنیم.
حمیدی در ادامه به معرفی برخی از موزههای فعال استان پرداخت و تصریح کرد: موزه مردمشناسی گمیشان، موزه صنایع دستی گرگان، موزه مردمشناسی آزادشهر و همچنین میراث جهانی گنبد قابوس در حال حاضر فعال هستند. برخی از موزههای دیگر نیز در انتظار تأیید نهایی وزارت میراث فرهنگی هستند تا دوباره به چرخه بازدید بازگردند.
وی یکی از دغدغههای مهم را راهاندازی موزههای تخصصی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: در استان گلستان سازمانها و نهادهای مختلفی با جنبههای تخصصی وجود دارند. انتظار داریم که همه دستگاهها در این زمینه مشارکت کنند. هر دستگاهی موزه تخصصی خود را – حتی در سطح متوسط – راهاندازی کند، قطعاً به افزایش نشاط اجتماعی کمک شایانی خواهد کرد.
انتهای پیام/