افزایش نرخ بهره در اندونزی برای مهار سقوط روپیه

صدا و سیما پنج شنبه 31 اردیبهشت 1405 - 09:52
بانک مرکزی در اقدامی غیر منتظره، برای نخستین‌بار در دو سال گذشته نرخ بهره سیاستی خود را افزایش داد.

افزایش نرخ بهره در اندونزی برای مهار سقوط روپیه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، این تصمیم در شرایطی گرفته شد که روپیه اندونزی در روز‌های اخیر به پایین‌ترین رکورد‌های تاریخی خود در برابر دلار آمریکا سقوط کرده و تا سطح ۱۷ هزار و ۷۴۵ روپیه در برابر هر دلار کاهش یافته است. این ارز از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۶ درصد افت ارزش داشته و در میان ضعیف‌ترین ارز‌های آسیای نوظهور قرار گرفته است.

«پری وارژییو»، رئیس بانک مرکزی اندونزی، اعلام کرد این اقدام بخشی از سیاست‌های پیشگیرانه برای تقویت ثبات بازار ارز و کنترل تورم در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ است. او تأکید کرد که نوسانات جهانی، از جمله تنش‌های ناشی از جنگ در غرب آسیا، در کنار نگرانی‌های داخلی درباره سیاست‌های مالی دولت و شفافیت بازار سرمایه، فشار قابل توجهی بر روپیه وارد کرده است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند افزایش نرخ بهره در شرایط فعلی تلاشی برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران و جلوگیری از خروج سرمایه است، اما در عین حال می‌تواند هزینه‌های استقراض را افزایش داده و رشد اقتصادی را در کوتاه‌مدت تحت فشار قرار دهد.

به گفته تحلیلگران، تداوم بی‌ثباتی در بازار‌های جهانی و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی ممکن است بانک مرکزی اندونزی را در ماه‌های آینده نیز به سیاست‌های انقباضی بیشتری سوق دهد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.