بورس در مسیر ارزندگی؟

دنیای اقتصاد جمعه 01 خرداد 1405 - 15:04
دنیای اقتصاد: پس از تعطیلی دو ماه و نیمه بورس تهران، در هفته‌ای که گذشت، سرانجام بازار سهام باز و معاملات بورس تهران از سر گرفته شد. این بازگشایی‌ برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها، با فضای نسبتا متعادل و حتی مثبت همراه بود. در دو روز نخست معاملات، تعداد نمادهای مثبت بازار بیشتر از نمادهای منفی بود و ارزش معاملات نیز در سطوح قابل قبولی قرار گرفت.

به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، در آخرین روز معاملاتی هفته، برتری تقاضا نسبت به عرضه کاملا مشهود بود و اغلب نماگرهای معاملاتی نشان دادند که خریداران دست بالاتر را در بازار دارند. این در حالی است که پیش از بازگشایی، بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند بورس با فشار فروش سنگین و رفتارهای هیجانی مواجه شود.

در مدتی که بازار سهام تعطیل بود، بازارهای موازی مانند ارز و طلا رشد قابل توجهی را تجربه کردند. هم‌زمان، افزایش قیمت مواد اولیه و رشد هزینه‌ها باعث شد برخی شرکت‌ها مجوز افزایش نرخ محصولات خود را دریافت کنند. مجموعه این عوامل موجب شد نگاه بخشی از سرمایه‌گذاران به ارزندگی بازار سهام تغییر کند. در کنار این موضوع، بسته‌های حمایتی سیاست‌گذار نیز به بهبود فضای روانی بازار کمک کرد و باعث شد بورس در نخستین روزهای بازگشایی عملکرد مثبتی داشته باشد.

چشم‌انداز بورس 

شاخص کل بورس تهران در دو روز معاملاتی هفته گذشته حدود ۱.۳ درصد رشد کرد و به سطح ۳ میلیون و ۷۶۱ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز با ثبت بازدهی ۱.۶۷ درصدی، تا محدوده ۹۶۸ هزار واحد افزایش یافت. با این حال، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر آینده بورس همچنان تحولات سیاسی و روند مذاکرات است. هرگونه کاهش تنش یا ارسال سیگنال مثبت از فضای سیاسی می‌تواند به رشد بیشتر بازار سهام کمک کند. از سوی دیگر، بسیاری از فعالان بازار معتقدند بورس تهران همچنان از منظر ارزش دلاری در سطوح پایینی قرار دارد و در صورت کاهش ریسک‌های بیرونی، ظرفیت ادامه رشد را خواهد داشت.

خروج پول از درآمد ثابت‌ها

پس از بازگشایی بورس، صندوق‌های درآمد ثابت با موج خروج سرمایه حقیقی مواجه شدند. در مجموع هفته گذشته بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از این صندوق‌ها خارج شد. بیشترین میزان خروج نیز در روز سه‌شنبه و هم‌زمان با بازگشایی مثبت بورس اتفاق افتاد. این موضوع نشان می‌دهد، بخشی از سرمایه‌گذاران ترجیح دادند منابع خود را از بازار کم‌ریسک به سمت سهام منتقل کنند. میانگین ارزش معاملات صندوق‌های درآمد ثابت در هفته گذشته حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان بود و برای نخستین بار از زمان آغاز تنش‌ها، تراز پول حقیقی این صندوق‌ها منفی شد.

طلا همچنان مقصد پول‌های حقیقی

در مقابل، صندوق‌های طلا همچنان یکی از اصلی‌ترین مقاصد سرمایه‌های حقیقی باقی ماندند. این صندوق‌ها در هفته گذشته بازدهی ۱۱ تا ۱۲ درصدی را ثبت کردند و برای چهارمین هفته متوالی با ورود پول حقیقی همراه شدند.

در مجموع، بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی طی هفته گذشته وارد صندوق‌های طلا شد و میزان ورود پول به این صندوق‌ها از ابتدای جنگ تاکنون به حدود ۳۸ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان رسیده است.//

Screenshot_20260522_142648_Adobe Acrobat

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید