زمزمه‌ حضوری شدن کلاس‌های درس دانشگاهها

خبرگزاری تسنیم شنبه 02 خرداد 1405 - 14:09
ابلاغیه وزارت‌علوم درباره حضوری شدن کلاسهای درس مقطع دکتری و کارشناسی ارشد با استقبال برخی دانشگاهها مواجه شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، با شروع جنگ تحمیلی به دلیل شرایط ایجاد شده در کشور، وزارت علوم در سه اطلاعیه و ابلاغیه مختلف، (9 اسفندماه)،  (16اسفند) و  9 فروردین‌ماه، تصمیم شورای معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را مبنی بر برگزاری کلاسهای درس دانشگاه به صورت غیرحضوری و تداوم آن را تا پایان فروردین ماه سال 1405 اعلام کرد.

این وزارتخانه در آخرین ابلاغیه خود در این خصوص (9 فروردین‌ماه) تمدید زمان دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی (خارج از سنوات مجاز) که کمیسیون‌های موارد خاص (دانشگاهی، استانی و مرکزی) زمان دفاع آنها را تا پایان اسفند 1404  تعیین کرده بود، تا پایان تیرماه 1405 و مجوز برگزاری آزمون جامع در مقطع دکتری تخصصی  به‌صورت مجازی را ابلاغ کرده بود.

در پایان فروردین‌ماه بود که ابوالفضل واحدی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مشترکی با رئیس سازمان امور دانشجویان، بر تداوم برگزاری کلاسهای مجازی دانشگاهها تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های آموزشی دانشگاهها مطابق بخشنامه و ابلاغیه‌‌ای که به دانشگاه شده تا اطلاع ثانویه به صورت مجازی است. البته با دانشگاه‌ها صحبت شده تا این فرایند منعطف باشد و  شرایط دانشجویان لحاظ شود. بنابراین امکان اینکه دانشجویان از کلاسها به صورت آفلاین هم استفاده کنند، فراهم است.

در اردیبهشت‌ماه برخی دانشگاهها از میسر بودن استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از آزمایشگاههای دانشگاه (دانشگاه تهران) و حضوری شدن کلاس‌های مقطع دکتری (شریف)  خبر داده بودند اما موضع وزارت علوم در این ماه نیز همچنان برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی بود. 

 

موظف شدن دانشگاهها برای مهیا کردن برخی خدمات به صورت حضوری

با این وجود رضا نقی‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در دهه سوم اردیبهشت‌ماه  اعلام کرد: اگرچه ابلاغیه فروردین‌ماه مبنی بر آموزش مجازی همچنان پابرجاست، اما براساس ابلاغیه 9 اردیبهشت‌ماه، دانشگاه‌ها موظف شدند زمینه حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی، به‌ویژه دانشجویان پژوهش‌محور، را در فضاهایی مانند آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها فراهم کنند.

با این وجود ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دو روز قبل در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی اعلام کرد: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده و با هدف حرکت تدریجی به سوی آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مقتضی است تمهیدات و اقدامات لازم برای تداوم فعالیت‌های پژوهشی و برگراری کلاس‌های آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت حضوری، در هفته‌های باقیمانده تا پایان نیمسال دوم 1405-1404 اتخاذ شود.

استقبال دانشگاه شریف و تهران از حضوری شدن آموزش

تاکنون دانشگاههای تهران و شریف با صدور اطلاعیه‌هایی شرایط اسکان دانشجویان تحصیلات تکمیلی را اعلام کردند. طبق اعلام این دانشگاهها کلاس‌های درس این دانشجویان از 9 خردادماه آغاز خواهد شد.

هر چند هنوز تصمیم نهایی این وزارتخانه درباره امتحانات اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد وزارت علوم مترصد است با فراهم شدن بستر لازم در این خصوص و چراغ سبز نهادهای تصمیم‌گیر روال عادی آموزش و امتحانات را در دانشگاهها از سرگیرد.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.