فرشید ذبیحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تلاش کردیم با همکاری شرکت توزیع برق استان پنل های خورشیدی را برای عشایر خریداری کنیم و در سال گذشته ۳۱۵ دستگاه پنل در اختیار عشایر قرار گرفت.
وی افزود: این طرح فقط برای مناطق فاقد برق پایدار است و به معنای توقف برقرسانی نیست و شرکت برق طبق رسالت خود در حال تثبیت تدریجی برق پایدار در مناطق عشایری است.
مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: همچنین سال گذشته ۱۴ تن نهاده های از جمله جو، سبوس و ذرت در اختیار عشایر قرار گرفت.
به گفته این مسئول، همچنین ۸۵۰ تن آرد خوراکی، ۵۰ هزار لیتر نفت و همچنین ۱۷ هزار و ۶۴۰ سلیندر گاز ۱۱ کیلویی به عشایر تولید کننده اختصاص یافت.
ذبیحی در خصوص آخرین وضعیت عشایر کوچ رو استان تهران نیز خاطرنشان کرد: کوچ بهاره عشایر این استان شروع شده و هم اکنون در نیمه راه هستند و از نیمه خردادماه وارد مناطق ییلاقی می شوند.
به گزارش ایرنا، ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی میکنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.
عشایر استان تهران، قشلاق را در جنوبشرقی استان و در شهرستانهای ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستانهای دماوند و فیروزکوه مستقر میشوند.
جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استانهای کشور است که از حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.















