به گزارش ایرنا، پیشوا یکی از شهرستانهای استان تهران است که به دلیل وجود مرقد مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم(ع) بلافصل امام هفتم شیعیان جهان در آن، از اهمیت معنوی بسیاری بین مردم برخوردار است و جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر گرداگرد این امامزاده واجب التعظیم سکونت گزیدهاند.
این شهرستان به دلیل برخورداری از هزاران هکتار اراضی زراعی و گلخانهای قطب مهم تولید محصولات کشاورزی است و این رو، از دیرباز تا کنون، جمعیت بسیار زیادی از اتباع دارای مجور و بدون مجوز در آن سکونت دارند و جمعیت ساکن در آن به مراتب بسیار بیشتر از آن است که در آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ از آن یاد میکنند.
احداث هزاران واحد مسکونی در قالب پروژه مسکن مهر و مسکن ملی طی سالهای اخیر بر جمعیت این شهرستان افزوده و قطعا با اجرای مرحله بعدی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمعیت آن بسیار بالاتر از آن چیزی خواهد شد که امروز از آن یاد میشود، جمعیت بسیاری که از داشتن حتی یک تخت بیمارستانی محروم است و مردم مجبورند خدمات درمانی خود را از سایر شهرها دریافت کنند.
مراکز درمانی شهری و روستایی مستقر در شهرستان، فقط میتوانند خدمات سرپایی به مراجعین ارائه کنند و مردم مجبورند خدمات بیمارستانی را از بیمارستانهای شهید مفتح و ۱۵ خرداد ورامین، زعیم پاکدشت و یا بیمارستانهای تهران دریافت کنند و چه بسیار از بیمارانی که در مسیر رسیدن به مراکز درمانی مجهز، جان خود را به ویژه در حوادث جادهای از دست میدهند.
آغاز عملیات احداث بیمارستان پیشوا توسط دانشگاه آزاد اسلامی
سال ۱۳۸۷ و با توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا و افزایش رشتههای دانشگاهی، رشته دانشگاهی پرستاری در این واحد شروع به جذب دانشگاه کرد و مسئولان وقت برای توسعه فعالیتهای علمی، در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه، عملیات احداث یک بیمارستان را آغاز کردند، حرکتی که نوید بخش ارتقاء امکانات درمانی این شهرستان را میداد.
به گفته مسئولان وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا، اقدامات قانونی فروش بخشی از اراضی دانشگاه آزاد و هزینه آن در بیمارستان صورت گرفته بود و سرعت احداث این بیمارستان و وعده ۴ ساله مسئولان برای تکمیل این پروژه مهم درمانی مردم را امیدوار کرده بود تا در کمترین زمان از امکانات مطلوب برخوردار شوند.
در حالی که اجرای این طرح مهم با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی همراه شده بود، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا در پی برخی از اختلافات با مسئولان ارشد شهرستانی برکنار شد و با تغییررئیس دانشگاه، احداث بیمارستان نیز تعطیل شد تا آخرین امید مردم برای داشتن بیمارستان قطع شود.
واگذاری بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی تهران
پس از وقفه ۱۰ ساله در احداث بیمارستان پیشوا، در سال ۱۳۹۹ و در نشست مشترک مسئولان پیشوا با استاندار تهران، رؤسای دانشگاه آزاد و علوم پزشکی شهید بهشتی و با انعقاد تفاهمنامهای، مالکیت بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی به همراه کلیه متعلقات آن به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شود وبا ورود دادستان پیشوا به این موضوع؛ این سازه نیمهکاره به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شد.
سفر رئیس دولت سیزدهم به پیشوا و بازدید از بیمارستان نیمهکاره
در جریان سفر ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۱ رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی به شهرستان پیشوا، بخشهای مختلف این طرح مورد بازدید قرار گرفت و دستورات لازم برای تکمیل آن به عنوان بیمارستان ۹۶ تختخوابی صادر شد، دستوری که شهریور همان سال با تجهیز کارگاه از سوی پیمانکار تعیین شده وارد فاز عملیاتی شد.
فرماندار وقت پیشوا در گفتگویی با خبرنگار ایرنا با بیان این که یکی از مهمترین مطالبات و نیازهای شهرستان پیشوا، احداث بیمارستان در شهرستانی است که از داشتن حتی یک تخت بیمارستانی محروم است اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور به پیشوا موضوع تکمیل بیمارستان مطرح شد و پس از ۱۳ سال، عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت.
ابراهیم تاجیکنوری افزود: استاندار تهران به منظور تحقق وعده رئیس جمهور، مقدمات مطرح شدن طرح تکمیل بیمارستان نیمهتمام بیمارستان پیشوا در کمیسیون ماده ۲۳ را فراهم کرد که مطرح شدن این طرح به صورت عادی در این کمیسیون، حدود یکسال به درازا میکشید که با پیگیریهای صورت گرفته، کمتر از یک ماه مصوبه دریافت و پس از انجام مناقصه، پیمانکار اجرای این طرح تعیین شد.
تاجیکنوری گفت: به منظور اجرای این طرح، اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیارد ریالی تعیین و برای تکمیل بیمارستان پیشوا اختصاص یافت.
وی اظهار داشت: پیمانکار این طرح، با تجهیز کارگاه و استقرار نیروهای عملیاتی، کار تکمیل بیمارستان را آغاز کرده تا بر اساس وعده رئیس جمهور به مردم شهرستان پیشوا، این طرح مهم طی مدت ۲ سال تکمیل و به بهرهبرداری رسد.
مشکلات حقوقی مانع تکمیل سریع بیمارستان پیشوا
۱۳ مهر سال ۱۴۰۲ محسن منصوری، معاون وقت اجرایی رئیس جمهور در جریان بازدید از بیمارستان نیمه کاره پیشوا به خبرنگار ایرنا گفت: بیمارستان نیمه تمام پیشوا در ابتدا با مشکلاتی از جمله مسائل حقوقی زمین، عدم تعیین پیمانکار و نیز عدم تعیین ردیف ملی اعتبارات مواجه بود که طی بازدید رئیس جمهور و کارهای کارشناسی، گره های اجرای این طرح باز شد و با تزریق اعتبار مناسب، عملیات احداث آن با سرعت دنبال می شود.
تعطیلی مجدد عملیات اجرایی بیمارستان و اهتمام دولت چهاردهم به تکمیل پروژه
با وجود آن که تکمیل این بیمارستان نیمه تمام به عنوان یکی از مهمترین دغدعههای مسئولان شهرستانی و استانی همواره مطرح میشد ولی وقفه دو ساله در تکمیل آن باعث شد تا بار دیگر یأس و ناامیدی به سراغ مردم آید و سفرهای گاه و بیگاه مسئولان نیز نتوانست گره از تکمیل این طرح مهم درمانی باز کند.
سوم خرداد سال ۱۴۰۴ طاهر موهبتی معاون توسعه و منابع وزارت بهداشت در جریان بازدید از ساختمان در حال تکمیل بیمارستان پیشوا خبر از پرداخت کامل اعتبارات مورد نیاز تکمیل این طرح خبر داد.
موهبتی نیز با تاکید بر ضرورت راهاندازی سریع این بیمارستان، اعلام کرد: بیمارستان پیشوا در اولویت تخصیص اعتبارات وزارت بهداشت قرار دارد و تلاش خواهیم کرد ۱۰۰ درصد اعتبارات مورد نیاز این پروژه به طور کامل پرداخت شود، هدف ما تکمیل بینقص این بیمارستان و بهرهبرداری کامل از آن در راستای ارتقای سطح خدمات درمانی در منطقه است.
محمداسماعیل قیداری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در حاشیه بازدید از بیمارستان پیشوا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هماکنون این پروژه به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد رسیده و کارگاه عمرانی آن فعال است. با وجود چالشهایی که در تأمین اعتبارات وجود داشته، خوشبختانه روند اجرا رضایتبخش بوده و در مقایسه با برخی پروژههای مشابه در سطح استان از وضعیت بهتری برخوردار است.
وی با اشاره به اعتبارات پیشبینیشده برای این طرح گفت: مجموع اعتبار مورد نیاز برای ساخت بیمارستان پیشوا ۴۱۷ میلیارد تومان است که تاکنون بخشی از آن تخصیص یافته و بخشی دیگر نیز باید در ادامه مسیر تأمین شود. البته در سفر اخیر رئیسجمهور به منطقه، بخشی از منابع مالی مورد نیاز این پروژه تأمین و به پروژه تزریق شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه ساخت بیمارستان گام نخست است، تصریح کرد: تجهیز و بهرهبرداری از بیمارستان فرآیندی مجزا از ساختوساز است و مستلزم برنامهریزی دقیق برای تأمین تجهیزات پزشکی، جذب نیروی انسانی متخصص و آمادهسازی زیرساختهای عملیاتی است. این موارد نیز به موازات عملیات عمرانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به طراحی فضاهای درمانی این بیمارستان گفت: در طرح اولیه، بخشهای اورژانس، داخلی، جراحی، زنان و زایمان و کودکان در نظر گرفته شده و در صورت نیاز و تخصیص منابع، بخشهای تخصصی دیگر نیز در آینده به آن افزوده خواهد شد. همچنین پیشنهادهایی برای ساخت فضاهای جانبی همچون ساختمان پزشکان و پانسیون پرستاران مطرح شده که پس از بررسی فنی، به فازهای اجرایی افزوده میشود.
اختصاص اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل بیمارستان پیشوا
۱۶ آبان ۱۴۰۴ حشمتالله سلیمانی معاون برنامه و بودجه استان تهران در خصوص بیمارستان پیشوا گفت: پیشوا تنها شهرستان استان است که تخت بیمارستانی ندارد و پروژه بیمارستانی تعریفشده در سال ۱۴۰۱، اکنون ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از محل سفرهای استانی طی دو سال گذشته، دو مرحله اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته است و با تکمیل تجهیزات توسط وزارت بهداشت، پیشبینی میکنیم این پروژه تا پایان سال آینده به بهرهبرداری رسد.
مردم پیشوا از مشکلات درمانی خود میگویند
عدهای از مردم پیشوا در گفتگو با خبرنگار ایرنا از مشکلات دسترسی به مراکز درمانی میگویند و تکمیل این بیمارستان را به عنوان مهمترین مطالبه خود اعلام میکنند.
یکی از این افراد اظهار داشت: نزدیکترین مرکز درمانی به پیشوا، بیمارستان شهید مفتح و بیمارستان زعیم شریفآباد پاکدشت است که فاصلهای ۱۰ کیلومتری با مرکز شهرستان دارد این در حالی است که برخی از روستاهای شهرستان، خود بیش از ۱۵ کیلومتر تا شهر فاصله دارند و اگر کسی به طور اورژانسی به خدمات تخصصی نیاز داشته باشد، فرصتهای حیاتی را از دست میدهد.
محمدحسین کنگرلو اظهار داشت: در کنار نبود مراکز درمانی، باید به جمعیت اتباع نیز اشاره کرد که اندک امکانات درمانی موجود در شهرستان را مجبوریم که با آنان شریک شویم.
دیگر شهروند پیشوایی نیز تکمیل بیمارستان را اولویت توسعه شهرستان دانست و افزود: توسعه شهرک صنعتی، افزایش جمعیت شهری و روستایی، افزایش سطح زیرکشت اراضی کشاورزی همه باعث افزایش جمعیت میشود و اگر این بیمارستان تکمیل نشود، قطعا مردم با مشکلات بیشتری در حوزه بهداشت ودرمان مواجه میشوند.
مجید عربسلمانی گفت: اگر همت مسئولان محلی، استانی و کشوری فقط به تکمیل همین پروژه معطوف میشد قطعا سالهای قبل بیمارستان پیشوا به بهرهبرداری میرسید.
امیدواری به تکمیل بیمارستان تا پایان سال ۱۴۰۵
فرماندار پیشوا نیز در خصوص تکمیل این طرح اظهار داشت: در سفر سال گذشته استاندار تهران به شهرستان پیشوا، تکمیل این بیمارستان به عنوان مصوبه جلسه به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن پس از وقفه ایجاد شده، آغاز شد.
حمید دانشآموز اظهار داشت: به دلیل عدم تأمین نیروی انسانی و همچنین تجاوزات دشمنان آمریکایی – صهیونی به ایران اسلامی، روند اجرای این پروژه با وقفه مواجه شد ولی با پیگیریهای صورت گرفته هماکنون روند تکمیل آن آغاز شده و تلاش میگردد با افزایش کارگران خدماتی، روند اجرایی را بهبود بخشیم.
وی افزود: با پیگیریهای انجامشده، بخشی از مطالبات پیمانکار به زودی پرداخت میشود تا روند تکمیل این پروژه بزرگ درمانی با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تسریع شود.
دانشآموز تصریح کرد: پس از سفر استاندار تهران به پیشوا، پیشرفت فیزیکی این پروژه بهویژه بلوک درمانی آن در دو سال اخیر روند مطلوبتری داشته و هماکنون در مرحله نازککاری قرار دارد.











