روند کاهشی بستری مجدد بیماران نارسایی قلبی با پیگیری پس از ترخیص

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 00:58
تهران- ایرنا- وزارت بهداشت اعلام کرد: در تازه‌ترین داده‌های واحدهای آموزش و پیگیری بیمار پس از ترخیص در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۴، اجرای برنامه‌های پیگیری پس از ترخیص، نقش مؤثری در کاهش بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی داشته است.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، بر اساس اعلام معاونت پرستاری وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۴ از مجموع ۶۶ هزار و ۱۷۸ بیمار ترخیص‌شده مبتلا به نارسایی مزمن قلبی (CHF)، تعداد ۴۶ هزار و ۲۱۷ نفر، معادل ۶۹.۸ درصد، تحت پوشش برنامه‌های آموزش و پیگیری پس از ترخیص قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، نرخ بستری مجدد در میان بیماران پیگیری‌شده ۶.۵ درصد و میزان مراجعات برنامه‌ریزی‌نشده به مراکز درمانی ۵.۹ درصد ثبت شده است؛ این در حالی است که طبق مطالعات بین‌المللی، نرخ بستری مجدد بیماران نارسایی قلبی معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گزارش می‌شود.

نتایج این برنامه نشان می‌دهد توسعه و تقویت واحدهای آموزش و پیگیری بیمار پس از ترخیص، با محوریت مراقبت پرستاری مستمر و آموزش بیمار و خانواده، توانسته است به شکل معناداری در کاهش بستری مجدد، بهبود تداوم مراقبت و ارتقای کیفیت زندگی بیماران مؤثر باشد.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت با تأکید بر تداوم و گسترش این برنامه‌ها در سطح کشور، اجرای کامل پیگیری‌های پس از ترخیص را یکی از ارکان مهم مدیریت بیماری‌های مزمن و کاهش بار مراجعات بیمارستانی عنوان کرده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.