کاهش چشمگیر بستری مجدد بیماران مبتلا به پرفشاری خون با پیگیری پس از ترخیص

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 00:59
تهران - ایرنا - معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: عملکرد واحدهای «آموزش و پیگیری بیمار پس از ترخیص» در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۴، از موفقیت قابل‌توجه برنامه‌های مداخله‌ای پرستاری در کنترل بیماری‌های غیرواگیر حکایت دارد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، طبق اعلام معاونت پرستاری وزارت بهداشت بر اساس داده‌های ثبت‌شده، از مجموع ۹۷ هزار و ۷۸۹ بیمار مبتلا به پرفشاری خون که از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی ترخیص شده‌اند، ۷۲ هزار و ۴۴۲ نفر تحت پوشش برنامه فعال پیگیری پس از ترخیص قرار گرفته‌اند؛ آماری که نشان‌دهنده پوشش ۷۴.۸ درصدی این خدمات مراقبتی است.

بر اساس اعلام این معاونت، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این نظام پایش، کاهش چشمگیر نرخ بستری مجدد بیماران بوده است، در حالی که نرخ بستری مجدد بیماران مبتلا به پرفشاری خون در استانداردهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۸ درصد گزارش می‌شود، اجرای برنامه‌های پیگیری توسط تیم‌های پرستاری در کشور، این شاخص را به ۴.۱ درصد کاهش داده است.

همچنین این نتایج بیانگر نقش مؤثر مداخلات پرستاری در پیشگیری از عوارض ثانویه، کاهش هزینه‌های بستری و ارتقای کیفیت زندگی بیماران است.

در این بازه زمانی، ۴.۳ درصد از بیماران تحت پیگیری، مراجعات برنامه‌ریزی‌نشده به مراکز درمانی داشته‌اند که پایش مستمر این شاخص، با هدف شناسایی چالش‌ها و بهبود فرآیندهای مراقبتی، در دستور کار واحدهای آموزش و پیگیری بیمار قرار دارد.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت با قدردانی از تلاش‌های پرستاران شاغل در واحدهای آموزش و پیگیری سراسر کشور، بر استمرار و تقویت این نظام مراقبتی به‌عنوان یکی از ارکان مهم پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن در نظام سلامت تأکید کرد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.