معاون غذا و دارو: هلال احمر کرمانشاه در تهیه ۶۸ قلم داروی کمیاب مشارکت کند

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 17:24
کرمانشاه - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه مجوز اولیه فعالیت داروخانه هلال احمر صادر شده اما هنوز تأیید نهایی سازمان غذا و دارو برای فعالیت کامل آن دریافت نشده است گفت: این مجموعه فعلاً امکان توزیع رسمی داروهای خاص را ندارد اما می‌تواند در تهیه ۶۸ قلم داروی کمیاب و خاص که لیست آن را تحویل گرفته به بیماران استان کمک کند.

به گزارش ایرنا؛ محسن شهلایی روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح وظایف این معاونت اظهار کرد: حوزه غذا و دارو یکی از مهم‌ترین بخش‌های دانشگاه علوم پزشکی است که مسئولیت‌هایی از جمله تأمین، توزیع و نظارت بر دارو، نظارت بر صنایع غذایی و کالاهای سلامت‌محور، تأمین شیرخشک و مکمل‌ها، نظارت بر باشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها، تأمین دارو و ملزومات بیمارستانی، تجهیزات دیالیز، مقابله با قاچاق کالاهای سلامت‌محور و ارزیابی سلامت کالاها را برعهده دارد.

مجوز فعالیت داروخانه هلال احمر کرمانشاه نهایی نشده است

وی درباره وضعیت داروخانه هلال‌احمر کرمانشاه گفت: موضوع راه‌اندازی این داروخانه حدود ۲۸ سال مطرح بود و در نهایت با نگاه مثبت مسئولان استان، مجوز اولیه فعالیت آن صادر شد، اما طبق ضوابط قانونی، تأیید نهایی داروخانه‌های دولتی باید از سوی سازمان غذا و دارو در تهران انجام شود که هنوز این فرآیند تکمیل نشده است.

شهلایی افزود: بر اساس ضوابط، برای فعالیت شبانه‌روزی و همچنین دریافت سهمیه داروهای خاص، باید مدت مشخصی از تأسیس داروخانه گذشته باشد و مؤسس نیز داروساز معرفی کند، در حالی که این مراحل هنوز از سوی هلال‌احمر تکمیل نشده است.

وی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همکاری و مساعدت لازم را با هلال‌احمر داشته و حتی مجوز تأمین داروهای مازاد بر سهمیه استان و برخی داروهای خارجی کمیاب را نیز به این مجموعه داده است، اما انتظار می‌رود هلال‌احمر نیز اقدامات لازم برای تأمین اقلام موردنیاز مردم استان را انجام دهد.

معاون غذا و داروی کرمانشاه با اشاره به کمبود برخی داروها در کشور تصریح کرد: فهرستی شامل ۶۸ قلم داروی موردنیاز و کمیاب به هلال‌احمر ارائه شده تا در صورت امکان از طریق ظرفیت‌های بین‌المللی خود نسبت به واردات آن‌ها اقدام کند، اما تاکنون این اقلام تأمین نشده‌اند.

ذخیره شیرخشک در کرمانشاه مطلوب است

وی در ادامه درباره وضعیت دارو و شیرخشک در استان گفت: کمبود دارویی در کرمانشاه بیش از شرایط معمول کشور نیست و عمده کمبودها نیز کشوری است. برخی اقلام ممکن است در مقاطعی دچار نوسان شوند اما وضعیت استان در مجموع تحت کنترل است.

شهلایی همچنین با اشاره به وضعیت شیرخشک در استان اظهار کرد: در حال حاضر کمبود خاصی در حوزه شیرخشک‌های معمول وجود ندارد و ذخایر مناسبی در انبارهای دارویی استان موجود است.

معاون غذا و داروی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات حوزه دارو گفت: کاهش ارز تخصیصی حوزه دارو، افزایش هزینه‌های تولید، تورم و تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها، فشار زیادی به زنجیره تأمین دارو وارد کرده است.

وی از رسانه‌ها خواست در انعکاس مشکلات حوزه دارو و مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی همکاری بیشتری داشته باشند تا روند تأمین دارو و خدمات درمانی با مشکل مواجه نشود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.