بهره‌مندی از ظرفیت داوطلبان، راه توانمندسازی مددجویان بهزیستی است

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 20:34
گرگان_ ایرنا_ معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی با تاکید بر حل مشکلات مددجویان توسط مردم، از ساماندهی نظام‌مند و هدفمند داوطلبان و اجرای طرح پایلوت در چهار استان از جمله گلستان خبر داد و گفت: جذب داوطلب برای مراکز نگهداری معلولان و خدمات پرستاری هیچ مشکلی از نظر استقبال مردم ندارد و نیازمند بستر مناسب و رفع خلاهای قانونی است.

به گزارش ایرنا، مجتبی حسین‌نژاد روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مراکز توانبخشی رویش _ آشیان گرگان در قالب نشست گفت و گو محور با مرکز توانبخشی در خصوص استفاده از ظرفیت داوطلبان در چنین مراکزی، با اشاره به رسالت ذاتی این سازمان در بهره‌مندی از خدمات داوطلبانه برای جامعه هدف، اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند که تمام مشکلات با منابع مادی قابل حل است، در حالی که فرایند توانمندسازی و عدالت اجتماعی تنها با استفاده از ظرفیت داوطلبان محقق می‌شود.

وی با بیان این که رویکرد «حل مشکلات مردم توسط خود مردم» همواره در بهزیستی وجود داشته، افزود: در گذشته نیز مردم در قالب شرکای اجتماعی با مددجویان و نیازمندان همکاری می‌کردند، اما اکنون با تشکیل اداره داوطلبان ذیل دفتر مشارکت‌ها و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی، به دنبال هدفمند کردن، نظام‌مند کردن و ساختاردهی به ورود و خروج داوطلبان هستیم.

حسین‌نژاد با اشاره به تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوطه و برگزاری جلسات کارشناسی از کف تا ستاد، تصریح کرد: در حال رفع خلاهای قانونی هستیم و طی ۲ سال اخیر، گام‌های موثری برای ساماندهی داوطلبان برداشته شده است. همچنین چهار استان به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند که گلستان یکی از آنهاست.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی با انتقاد از نگاه مطلق مالی به مشکلات مددجویان، تاکید کرد: ما معتقدیم مسیر درست توانمندسازی و تحقق عدالت اجتماعی برای جامعه هدف، استفاده از ظرفیت داوطلبان است، اشتباه رایج این است که فکر می‌کنیم همه چیز با تامین منابع مادی حل می‌شود، در حالی که مهمترین نکته در فرایند توانمندسازی، بهره‌مندی از حضور و همکاری داوطلبانه مردم است.

وی خاطرنشان کرد: حضور داوطلب در عرصه‌های مختلف از جمله اشتغال، مسکن و خدمات مراقبتی می‌تواند ضمن کاهش بار مالی مراکز، اثربخشی خدمات را نیز افزایش دهد.

بهره‌مندی از ظرفیت داوطلبان، مسیر اصلی توانمندسازی جامعه هدف است

وی با اشاره به استقبال خوب مردم در بازدید امروز از مراکز مثبت‌زندگی، تصریح کرد: استقبال مردم خوب بود اما باید مشکلات موجود در مسیر را شناسایی و حل کنیم تا مسیر داوطلبان به سمت صحیح هدایت شود.

معاون دفتر مشارکت‌ها بهزیستی با تاکید بر این که مردم هیچ مشکلی برای حضور پای کار محرومان و نیازمندان تحت پوشش بهزیستی ندارند، گفت: ما در جذب داوطلب در هیچ عرصه‌ای مشکل نداریم، مشکل اصلی در فراهم نبودن بستر مناسب و عدم استفاده صحیح و ساختاریافته از این ظرفیت عظیم است. در مرحله پایلوت، موسسه عامل به عنوان واسطه، فراخوان جذب داوطلب منتشر کرده و نیازها را احساس می‌کند. همچنین آموزش‌های لازم بر اساس شیوه‌نامه و دستورالعمل به داوطلبان ارائه می‌شود.

حسین‌نژاد با اشاره به پیگیری مشوق‌های مختلف برای داوطلبان، خاطرنشان کرد: بحث تقدیر، تکریم و ایجاد انگیزه برای داوطلبان مانند استفاده از عنوان «داوطلب ۱۰۰» (به منظور تشویق داوطلبان فعال) را دنبال می‌کنیم. همچنین از تجربیات جهانی در این زمینه بهره می‌گیریم و همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با رفع موانع قانونی و ساختاری، گام مؤثری در جهت توانمندسازی واقعی جامعه هدف برداریم.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.