استاندار کهگیلویه وبویراحمد: رفع تنش آبی ۴۸۰ روستا تا ۲سال آینده در اولویت باشد

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 23:17
یاسوج - ایرنا - استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تدوین برنامه زمان‌بندی برای رفع تنش آبی ۴۸۰ روستای استان تا پایان سال ۱۴۰۶ تاکید کرد و گفت: نیاز است با توجه به وضعیت تنش آبی مدیریت دقیق منابع آبی در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت در اولویت همه نهادها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، یدالله رحمانی عصر روز دوشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم‌آبی، آب را از ارکان اصلی توسعه و اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی دانست و اظهار داشت: از مجموع ۶۰۰ روستای دارای تنش آبی،در استان تاکنون مشکل ۱۲۰ روستا مرتفع شده است که نیاز است برای رفع تنش آبی ۴۸۰ روستای باقی‌مانده، برنامه زمان‌بندی مشخصی تدوین و به کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها ابلاغ شود تا با مدیریت منابع، سالانه ۲۰۰ روستای دیگر از تنش آبی خارج شوند.

کاهش هدررفت آب و بهره‌برداری از مخازن ذخیره

رحمانی با اشاره به کاهش چهار درصدی هدررفت آب در سال گذشته، بر لزوم تحقق هدف‌گذاری رسیدن از ۵۲ درصد به ۴۰ درصد تأکید کرد.

وی بر تسریع در روند اجرایی پروژه‌های عمرانی حوزه آب تاکید کرد و افزود: مخزن ۱۵ هزار مترمکعبی یاسوج و مخزن ۲ هزار مترمکعبی باید در هفته دولت و مخزن پنج هزار مترمکعبی مهریان به بهره‌برداری برسند.

نصب کنتورهای هوشمند و برخورد با انشعابات غیرمجاز

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تداوم برخورد با انشعابات و چاه‌های غیرمجاز تأکید کرد و گفت: برداشت از ذخایر زیرزمینی باید فقط در چارچوب قانون و پس از طی مراحل قانونی انجام شود.

رحمانی با اشاره به شناسایی ۱۶ هزار انشعاب غیر مجاز در استان اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون از این تعداد هفت هزار و ۲۰۰ انشعاب غیرمجاز علاوه بر پرداخت هزینه های تخلف مکلف به نصب کنتور مجاز شدند.

استاندار تصریح کرد: نیاز است با برنامه ریزی و تلاش شبانه‌روزی ۹ هزار انشعاب غیر مجاز دیگر در مناطق مختلف استان تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به اقدامات خوب شرکت شهرکهای صنعتی در نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های تامین آب ۱۳ شهرک استان تصریح کرد: برای مدیریت مصرف آب نیاز است نصب این کنتورها برای واحدهای صنعتی بزرگ و خارج از شهرک نیز در اولویت صنعت و معدن قرار گیرد

واگذاری مدیریت تأسیسات به مردم

رحمانی بر ضرورت تدوین نظام بهره‌برداری از تأسیسات آبرسانی ایجاد شده از سوی دولت برای آبیاری زمین های کشاورزی با محوریت مردم تأکید کرد و گفت: نیاز است جهاد کشاورزی با تشکیل تعاونی های مردمی مدیریت لازم در حفظ و نگهداری از این تأسیسات داشته باشد.

استاندار اضافه کرد: نیاز است گزارش جامعی از وضعیت ایستگاه‌های پمپاژ و فعالیت تعاونی‌های بهره‌بردار به تفکیک مناطق، در جلسات آتی ارائه دهند تا مشکلات موجود در مسیر واگذاری‌ها شناسایی و رفع شود.

رحمانی گفت: باید جلسات این کارگروه در نیمه اول سال به‌صورت ماهانه و در نیمه دوم به‌صورت هر دو ماه یک‌بار تداوم یابد تا با رصد میدانی، از بروز تنش‌های احتمالی جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بالغ بر ۷۱۳ هزار نفر دارای ۹ شهرستان، ۱۷ شهر و بیش از یک‌هزار روستا است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.