شتاب روزافزون در مسیر بین المللی شدن/ شهردار ارومیه میهمان اجلاس شانگهای

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 20:53
ارومیه- ایرنا- شهردار ارومیه در حالی میهمان همایش شهرداران کشورهای عضو اجلاس شانگهای در بیشکک قرقیزستان طی روزهای آینده است که می توان از این فرصت برای تبیین بین المللی ظرفیت های این شهر استفاده کرده و دروازه های جدیدی را در راستای توسعه ارومیه باز کرد.

به گزارش ایرنا، شهر ارومیه با حدود یک میلیون نفر جمعیت و افزون بر ۱۱ هزار هکتار مساحت یکی از شهرهای مهم کشور به شمار می رود که باید به این ظرفیت،‌ مزیت های ژئواستراتژیکی و راهبرد زمین محور را به این موارد افزود.

آذربایجان غربی و مرکز آن،‌ ارومیه در مسیر کریدورهای مهم بین المللی جاده ای‌ و گردشگری قرار دارد که یکی از مهمترین آنها، مسیر شرق به غرب بوده و شرق آسیا را به اروپا متصل می کند.

همین مزیت قابل توجه در حوزه کریدورهای بین المللی است که ارومیه را به مرکزی مهم و موثر در توسعه تبادلات بین المللی و البته مسیرهای شرق به غرب با اهمیت جلوه می دهد که باید از آن، به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

همچنین ظرفیت های گردشگری استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه که مزیت تاریخی و طبیعی گسترده ای نیز دارد، را می‌توان زمینه ای برای ارتقای همکاری با کشورهای همسایه و حتی کشورهای دورتر نظیر چین دانست.

حضور در اجلاس بین المللی و قرارداشتن در معرض دیدگاه های مدیران عالی کشورهای دیگر و مدیران و تصمیم گیران شهری از جمله اقداماتی است که به هیچ وجه نباید از آن غافل بود و باید روز به روز در مسیر گشایش ارتباطات بین المللی گام برداشت.

یکی از سازمان هایی که در سال های اخیر مورد توجه کشورهای مختلف آسیایی و حتی اروپایی قرار گرفته،‌ سازمان موسوم به همکاری شانگهای است که حدود ۳۰ سال از عمر آن می گذرد و برخلاف هسته اولیه محدود آن، در حال حاضر ۹ عضو اصلی و سه عضو ناظر دارد.

ایران در کنار روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای و مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر آن هستند.

همین تعداد کشور، افزون بر سه و نیم میلیارد نفر جمعیت دارند که نزدیک به ۴۵ درصد کل جمعیت دنیا را شامل می شود که نباید از کنار این تعداد جمعیت به راحتی گذشت.

آیدین رحمانی رضاییه شهردار ارومیه امروز /دوشنبه/ عازم بیشکک قرقیزستان شد تا به عنوان یکی از دو نماینده شهرداران ایران در کنار شهردار شیراز در اجلاس شهرداران سازمان همکاری شانگهای حضور یابد که فرصتی بسیار مغتنم در راستای ایجاد جایگاه بین المللی ویژه برای ارومیه به شمار می رود.

در این اجلاس دهها شهردار از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و عضو مجمع شهرداران آسیایی حضور می‌یابند و رحمانی رضاییه نیز به عنوان نماینده ایران در آن سخنرانی خواهد کرد.

شهر ارومیه در سال های اخیر به نسبت توانسته در بین شهرهای کشور به جایگاه خوبی در حوزه مدیریت شهری برسد و جایگاه های ملی خوبی را کسب کند که می توان از این جایگاه های ملی نیز در راستای شناساندن روزافزون ظرفیت ها و مزیت ها بهره برد.

یکی از این جایگاه ها عضویت شهردار ارومیه در هیات موسس اتحادیه شهرداری های ایران است که ظرفیتی بالقوه در راستای شناساندن ارومیه به عنوان شهری با اهمیت در حوزه های مختلف اقتصادی و با ارزش افزوده بالا به شمار می رود.

در کنار این جایگاه های ملی، استفاده از ظرفیت جایگاه های بین المللی نیز می تواند در ارتقای نقش ارومیه و آذربایجان غربی برای زمینه سازی در راستای توسعه بسیار موثر باشد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.