تلما برگشت؛ روایت تازه از یوز ماده هفت ساله در زیستگاه‌های خراسان‌شمالی

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 22:43
بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی از ثبت دوباره حضور «تلما»، یوزپلنگ ماده هفت ساله و از نسل یوز معروف «تلخاب» در زیستگاه‌های طبیعی استان خبر داد و این رخداد را نشانه‌ای امیدبخش برای تداوم بقای یوز آسیایی عنوان کرد.

رضا شکاریان شامگاه دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: «تلما» که از یوزهای شناخته‌شده و موفق در زادآوری در زیستگاه‌های کشور به شمار می‌رود، بار دیگر در قاب دوربین‌های طبیعت‌دوستان، قرقبانان اوزوم و محیط‌بانان میاندشت خوش درخشید.

وی افزود: این یوز ماده که متولد سال ۱۳۹۸ است، پیش‌تر در سال ۱۴۰۱ با ثبت چهار توله، نقش مهمی در پویایی جمعیت یوزپلنگ آسیایی ایفا کرده بود.

شکاریان ادامه داد: در آخرین پایش میدانی انجام‌شده در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۴، تصاویر تلما در حالی ثبت شد که یک توله (متولد ۱۴۰۳) را همراهی می‌کرد؛ موضوعی که بیانگر موفقیت وی در دومین زایمان ثبت‌شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این یوز ماده در چهارم خرداد ۱۴۰۵ نیز در دشت‌های پهناور شهرستان جاجرم پناه گرفته و حضور دوباره او بار دیگر امیدها را برای ادامه حیات یوز آسیایی زنده کرده است.

به گفته وی، ثبت این مشاهدات حاصل تلاش‌های میدانی محیط‌بانان و پایش‌های مستمر در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران و مناطق همجوار است.

حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی این رخداد را گامی مهم در ثبت داده‌های حفاظتی و تقویت برنامه‌های صیانت از گونه‌های در معرض خطر ارزیابی کرده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.