به گزارش ایرنا امیر عبیداوی شامگاه دوشنبه در آیین تجلیل از هنرمند خوزستانی پروژه ملی «سرزمین من» در اهواز اظهار کرد: در این دوره، ۲۴۴ هنرمند در قالب پنج کارگاه تخصصی در رشتههای تصویرسازی، چاپ دستی، عروسکسازی، حجمسازی و مجسمهسازی مشارکت داشتند.
وی افزود: انتخاب موضوعات تنها با اتکا به پژوهشهای میدانی و زندهسازی افسانهها، قصهها و فرهنگ عامه مردم خوزستان در ارتباط با آب صورت گرفته است.
هنرمندان روایان صدیق هویت
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: هنرمندان، وجدان بیدار و راویان صدیق هویت این سرزمین هستند.
حسین براتی بیان کرد: هنرمندان ثابت کردند که بزرگترین سرمایه ما برای عبور از بحرانها، فرهنگ غنی و تمدن کهنمان است.
وی با اشاره به میزبانی شوشتر در افتتاحیه این جشنواره در دیماه سال گذشته، آن را انتخابی هوشمندانه برای پیوند هنر با میراث آبی ایران دانست.
وی بیان کرد: استان خوزستان به پشتوانه هنرمندان متعهد و خلاق خود، میتواند به قطب هنرهای تجسمی کشور تبدیل شود.
مدیرکل ارشاد با تاکید بر ادامه این پروژه در بازه یکساله، تنوع موضوعات و مکانهای برگزاری را نشاندهنده پویایی هنر متعهد خواند و ابراز امیدواری کرد این رویداد، سرآغازی برای شکوفایی هرچه بیشتر فعالیتهای تجسمی استان باشد.
جریانسازی هنری با طعم زندگی واقعی مردم
معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد خوزستان نیز با اشاره به متفاوت و قابلتأمل بودن موضوع این دوره گفت: خوشبختانه این کارگاهها یک جریانسازی هنری عمیق ایجاد کرد که امیدوارم تا پایان سال تداوم یابد.
ناصر چنانی از توجه ویژه معاونت هنری وزارتخانه به هنرمندان خوزستانی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که بهزودی شاهد بازگشایی موزه هنرهای معاصر اهواز باشیم.
وی ضمن قدردانی از دبیر جشنواره، از هنرمندانی که در این کار بزرگ نقشآفرینی کردند، بهعنوان سرمایههای اصلی این جریانسازی یاد کرد.
هنر، پلی به سوی انسجام اجتماعی
مدیرکل اجتماعی استانداری خوزستان، پرداختن به فرهنگ ارتباط مردم با آب و تمدنهای پیرامون آن را دستمایه ارزشمندی برای خلق آثار دانست.
حمید سیلاوی تصریح کرد: تنوع موضوعات و پراکندگی مکانهای برگزاری، این رویداد را از سایر برنامههای هنری متمایز کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد که امتداد این حرکت، به تقویت انسجام اجتماعی و هویتبخشی به نسل جوان بینجامد و هنر به میان مردم بازگردد.
نمایش آثار منتخب در موزه امام علی (ع) تهران
در پایان این آیین که با اهدای لوح تقدیر و هدایا به هنرمندان همراه بود، اعلام شد که منتخبی از آثار خلقشده در کارگاههای خوزستان، در قالب نمایشگاهی از دستاوردهای پروژه «سرزمین من»، بهزودی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) تهران در روزهای ۹، ۱۰ و ۱۱ خردادماه سال جاری در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
این نمایشگاه که آثار برتر استانهای کشور را در خود جای میدهد، فرصتی برای دیدهشدن هرچه بیشتر ظرفیتهای هنری خوزستان و معرفی اسطورههای آب در سطح ملی خواهد بود.
پروژه «سرزمین من» که تا پایان سال جاری در نقاط مختلف استان ادامه خواهد داشت، بر بازخوانی آیینها، باورها و رسوم بومی متمرکز است و نشان داد که میتوان با گرهزدن هنر معاصر به حافظه جمعی، آثاری خلق کرد که نه فقط برای تماشا، بلکه برای جاودانگی فرهنگ یک سرزمین باشند.














