به گزارش ایرنا، محسن شمس دوشنبه شب در نشست مفاهمه علوم پزشکی دانشگاه یاسوج افزود: اگر چه همه حوزهها ممکن است نقایصی داشته باشند اما اهمیت سرمایه اجتماعی در نظام سلامت به علت با مرگ و زندگی سر و کار داشتن اهمیت بیشتری دارد.
وی بیان کرد: در صورتی که هر کدام از فعالان عرصه سلامت از مدیران گرفته تا پزشکان و پرستاران صادقانه اشتباهات خود را بپذیرد وضعیت اعتماد عمومی به خادمان این حوزه بیشتر میشود.
وی تاکید کرد: نخستین مزیت اعتماد عمومی به نظام سلامت مشارکت مردم در توسعه زیرساختهای بهداشت و درمان است.
شمس اظهار داشت: در صورتی که شهروندان به نظام سلامت اعتماد کنند بخشی از هزینههای ساخت واحدهای خدماتی این حوزه را به عنوان خیران پرداخت میکنند.
وی ادامه داد: استفاده از تخصص نیروهای بومی به جای مراجعه به استانهای دیگر از دیگر پیامدهای این مهم است
وی بیان کرد: صداقت، شفافیت، انصاف ، صلاحیت و ثبات ارکان اعتماد مردم است .
پزشک و دکترای آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه بخش عمدهای از موفقیت مدیران در جذب سرمایههای اجتماعی انگیزه بخشیدن به نیروی شاغل است تصریح کرد: مدیران بخش سلامت یا وعده ندهد یا عملیاتی شود و همچنین برنامههای نظام سلامت در دسترس همگان باشند.
شمس اظهار داشت: رسیدگی بی طرفانه به شکایات و ریشهیابی دلایل آسیبها از دیگر نیازهایی است که برای افزایش اعتماد عمومی باید مورد توجه قرار گیرد.
وضعیت اعتماد شهروندان کهگیلویه و بویراحمد به نظام سلامت از نگاه آمار
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج در این نشست گفت: براساس پژوهشی که سال ۱۴۰۲صورت گرفته اعتماد به پزشکان در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۰درصد است که بیشتر از میانگین کشور است.
مریم مختاری بیان کرد: یکی از عوامل مخدوش شدن اعتماد در نظام سلامت افزون بر عوامل درونی مانند دریافت زیرمیزی از سوی شماری از پزشکان به عوامل بیرونی از جمله اقتصادی، بیکاری و تورم بستگی دارد.
وی بیان کرد: خودداری کادر درمان در برخی از موارد از توضیحات کافی و شفاف به بیماران با همراهان آنان به یکی از عوامل بیاعتمادی به نظام سلامت در کهگیلویه و بویراحمد و به دنبال آن مراجعه به استانهای دیگر است.
یک جامعهشناس و عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه یاسوج تاکید کرد: نتایج برخی بررسیها نشان میدهد که کمتر کشوری مانند ایران خدمات بهداشت و درمان را به مناطق دوردست برده است.
سیروس احمدی افزود: با وجود گسترش چتر خدمات اما در مجموع اعتماد مردم به نظام سلامت مطلوب نیست و این امر در مواقعی مانند همهگیری بیمارها خدماترسانی را سخت میکند.
وی مهمترین عوامل مخدوشکننده اعتماد به نظام سلامت در کهگیلویه و بویراحمد را کمبود تجهیزات و نیروی انسانی و در پی آن صفهای شلوغ در برخی مراکز درمانی دانست.
احمدی اظهار داشت: اختصاص ندادن وقت کافی از سوی برخی پزشکان به معالجه بیماران از دیگر دلایل کاهش اعتماد به نظام سلامت است.
توضیحات رییس دانشگاه علوم. پزشکی درباره کمبود امکانات
رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: آرزو داریم همه امکانات تا دورترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد باشد اما منابع مالی و انسانی استان محدود است و ناچار به مدیریت هستیم.
رقیه پناهی با یادآوری این نکته که ایجاد بسیاری از زیرساختها نیازمند رعایت میانگین(نرم) جمعیتی است تاکید کرد: صرف هزینههای هنگفت و نبودن مراجعهکننده از مشکلات تحقق برخی درخواستهای مردمی در حوزه درمان استلن است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین درخواستهای کارکنان نظام سلامت کهگیلویه و بویراحمد انتقال از مناطق کمتر توسعه به مرکز استان یا شهرهای بزرگ است تاکید کرد: نظام سلامت و نیروهای شاغل بر آن پیچیدگیهای زیادی دارد.
وی بیان کرد: خواست دانشگاه علوم پزشکی از نشست های مفاهمه استفاده از ظرفیت صاحبنظران علوم انسانی برای خدمت بهتر به مردم است تا پایخگوبی در فضایی باز و شفاف صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، استان ۷۶۳هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار فعال حوزه سلامت دارد.














