به گزارش ایرنا، کیومرث حبیبی شامگاه دوشنبه در چهارمین جلسه کارگروه استانی مدیریت جامع حوضه آبخیز تلوار با محوریت مطالعات تهیه سند و برنامه راهبردی مدیریت جامع آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه تلوار در محدوده شهرستانهای قروه، بیجار و دهگلان اظهار کرد: در ۲۰ سال اخیر شیره آب را از دل زمین حوضه آبخیز تلوار بیرون آوردیم و متاسفانه روند بیابان زایی و فرونشست زمین آنجا شروع شده و ادامه دارد.
وی با تاکید بر مدیریت یکپارچه حوضههای آبخیر، افزود: تدوین سند مدیریت جامع حوضه تلوار بر اساس اهداف سه گانه در راستای پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: حوضه سد تلوار در استان که مشتمل بر سه شهرستان، دهگلان، قروه و بیجار است حدود ۴۸ درصد از مساحت استان را در بر گرفته و غیر از این نیز محل استقرار بسیاری از صنایع، معادن و زیرساختهای عمرانی است.
حبیبی به راهحلهایی برای مدیریت این حوضه آبخیز اشاره کرد و گفت: در سومین جلسه این کارگروه، مطالعات این حوضه به خاطر اهمیت آن در کشور آغاز شد که بر اساس آن بخش عمده ای از استانهای مجاور زنجان، گیلان، همدان از اقدامات این حوزه منتفع شوند و در این راستا کارگروهی تشکیل و مطالعاتی توسط مشاور مربوطه شروع شود.
وی ابراز امیدواری کرد در جلسات آینده برنامه ای از اقدامات اجرایی مشخص، توسط مشاور طرح ارائه شود که بتوان در نظام برنامه ریزی و طرح آمایش و در عین حال شورای برنامه ریزی استان به تصویب رساند و بن مایه توسعه شرق استان قرار داد.
حبیبی یاددآور شد: ظرفیت های صنعتی، معادن، راهآهن، اجتماعات انسانی و میراثی تاریخی که داریم در مسیر حوزه آبخیز تلوار استان نباید نادیده گرفته شود.













