انتقاد قرقیزستان از ناعادلانه بودن ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد

ایرنا چهارشنبه 06 خرداد 1405 - 09:02
تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان از ناعادلانه بودن ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقاد و آن را نظامی بسته تحت تاثیر کشورهای متنفذ ارزیابی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از راشاتودی، جینبک کولوبایف وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد: شورای امنیت سازمان ملل نباید به عنوان یک باشگاه بسته برای کشورهای بانفوذ باقی بماند.

این دیپلمات ارشد قرقیزستان اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل و رعایت اصل شمول گرایی در آن را خواستار شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد. از آن زمان واقعیت‌های ژئوپلیتیکی به شدت تغییر کرده اما ترکیب شورای امنیت تغییر بسیار کمی داشته است. در واقع فاتحان جنگ جهانی دوم منشور ملل متحد را در راستای منافع ملی خود شکل دادند و کرسی‌های دائمی و حق وتوی آن را به خود اختصاص دادند. بنابراین هرگونه اصلاح در شورای امنیت مستلزم اصلاح منشور است.

با گسترش اعضای سازمان ملل متحد و افزایش اعتماد به نفس در میان اعضای جدید، همراه با روند استعمارزدایی، ساختارها و رویه‌های قدیمی به‌طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شد. به مرور عدم تعادل بین تعداد کرسی‌های شورای امنیت و تعداد کل کشورهای عضو آشکار گردید و تنها اصلاح مهم شورای امنیت در سال ۱۹۶۵ رخ داد. این اصلاح شامل افزایش اعضای غیردائم از ۶ به ۱۰ عضو بود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.